Zilveren Camera komt naar nieuw Limburgs Museum

De 200 bekroonde inzendingen voor de belangrijkste journalistieke fotowedstrijd van Nederland, de Zilveren Camera, zijn vanaf 10 juli te zien in het vernieuwde Limburgs Museum. De grote winnaar van de Zilveren Camera: een aangrijpende fotoserie over de Tegelse coronapatiënt Piet Franssen. Het museum is blij dat deze expositie alsnog tentoongesteld kan worden, zodat bezoekers het bijzondere jaar 2020 kunnen bekijken door de ogen van ‘s lands beste fotografen.

Verbouwd
Eindelijk kunnen bezoekers weer terecht in het Limburgs Museum. Op 9 juni gaan de deuren open, en hoe: het Limburgs Museum is de afgelopen maanden grondig verbouwd. Het groene voorplein, een nieuwe entree, een nieuw Museumcafé én een nieuwe publieke functie voor het monumentale tankstationnetje: alles is in het werk gesteld om bezoekers nog gastvrijer welkom te kunnen heten.

Palet aan tentoonstellingen
De prikkelende en poëtische tentoonstelling Machtige Maasover de vele gezichten van de Limburgse Maas, is verlengd tot eind augustus. Net als de door jonge Molukse en Indische Limburgers gemaakte tentoonstelling Van Daar & Van Hierdie gaat over hun verzwegen familiegeschiedenis. Tot 14 juni tonen we bovendien nog spannende werken van kunstenaar Aad de Haas, werken die tot nu toe niemand mocht zien, in Aad de Haas – Verboden kunstMet daarnaast een kleine presentatie over de Tegelse Passiespelen en natuurlijk onze vaste collectie waarmee we op drie etages de Limburgse geschiedenis beleefbaar maken, biedt het Limburgs Museum vanaf de heropening meteen weer een breed palet aan tentoonstellingen.

Zilveren Camera
Daar komt Zilveren Camera – De beste foto’s van 2020 nog eens bij. De ingezonden en bekroonde foto’s van de prestigieuze fotowedstrijd Canon Zilveren Camera reizen van 10 juli tot en met 29 augustus naar het Limburgs Museum, als eerste na de tijdelijke tentoonstelling in Museum Hilversum.

Nieuwsjaar
Veel van de ingezonden fotos tonen hoe corona ons allemaal geraakt heeft. Niet alleen in de thematiek (thuisonderwijs, sporters die in de huiskamers trainen, lege straten) maar ook in de werkwijze van fotografen: noodgedwongen met meer afstand.

In de winnende fotoreportage van Kees van de Veen is corona zelfs het concrete onderwerp. Zijn intieme fotos laten de laatste momenten van Piet Franssen uit Tegelen zien. De Limburger stierf op 16 april op de intensive care. Vooral het beeld waarbij de dochter vlak voor het sterven een telefoon bij haar vaders oor houdt met aan de andere kant van de lijn zijn kleinzoon, maakt diepe indruk – schreef de jury. “De foto’s zullen nog jaren op ons netvlies gebrand staan.”

1e prijs – Nieuws Nationaal Serie – Kees van de Veen – NRC Handelsblad – Piet Franssen overlijdt aan corona

Categorie: Nieuws Nationaal | serie
Prijs: 1e prijs
Titel: Piet Franssen overlijdt aan corona
Fotograaf: Kees van de Veen
Opdrachtgever: NRC Handelsblad

De met corona besmette Piet Franssen uit het Limburgse Tegelen ligt op de covid afdeling van de intensive care in het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen. Op 16 april 2020 overlijdt hij op 73-jarige leeftijd.