Limburgs Museum verdubbelt aantal bezoekers: succesvolle strategie Van ós. Voor iedereen.

De verhalen over en van Limburg zijn sinds maart 2023 niet in een maar in drie musea te zien en te ervaren. In het Limburgs Museum in Venlo, via het online platform Ons Limburgs Museum en in het Limburgs Museum op locatie.

Van ós. Voor iedereen: in totaal ontving het Limburgs Museum in het afgelopen jaar 130.000 bezoekers, waarvan 60.000 in Venlo, 30.000 op locatie in heel Limburg, en 40.000 in Ons Limburgs Museum. Dit betekent dat er sprake is van een verdubbeling ten opzichte van 2022.

De drie musea strategie waarin het Limburgs Museum zowel in Venlo, op locatie in geheel Limburg en online wereldwijd bezoekers met het Limburgs cultureel erfgoed in aanraking brengt, speelt in op de verschillende behoeftes van de bezoekers. Enerzijds is het online platform Ons Limburgs Museum de plek waar het museum ruimte geeft aan de verhalen en herinneringen van alle Limburgers. Daarnaast komt het museum ook buiten de museummuren met de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel dichter bij mensen die, bijvoorbeeld wegens gezondheidsredenen, niet het museum in Venlo kunnen bezoeken. In het fysieke museum in Venlo komt de totale museale ervaring samen met succesvolle tentoonstellingen en verwijzingen naar de andere twee musea. Hiermee werkt het Limburgs Museum actief aan het bevorderen van kansengelijkheid voor inwoners in heel Limburg. En dit werpt zijn vruchten af. Het Limburgs Museum bereikt dan ook in de volle breedte meer bezoekers: kinderen, jongeren, studenten, volwassenen en ouderen.

“We zijn trots dat zoveel mensen ons weten te vinden. Dit is voor ons de bevestiging dat deze nieuwe strategie succesvol is”, zegt directeur Bert Mennings. “Met steun van de provincie en onze inzet om ook andere stakeholders aan het museum te binden willen we deze ontwikkelingen in 2024 continueren. Zo wordt het Limburgs Museum steeds meer Van ós. Voor iedereen.”

Impact lokaal, nationaal en internationaal

Een breed scala aan tentoonstellingen en projecten droeg in 2023 bij aan het succes van het Limburgs Museum. In Venlo was het absolute hoogtepunt de tentoonstelling De Zonnekoning en Oranje (nog te zien t/m 7 januari), die in juni geopend werd door Koning Willem-Alexander, maar ook de tentoonstellingen Mystiek en MUSIC! werden goed bezocht. Op locatie maakte het museum impact met de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel. Door de vele nieuwe samenwerkingen met ziekenhuizen en verzorgingscentra is het Limburgs Museum op steeds meer plekken echt van betekenis voor – veelal kwetsbare –  ouderen.

Niet alleen in Limburg staat het Limburgs Museum beter op de kaart, ook landelijk en op Europees vlak wordt aan de weg getimmerd. Bijvoorbeeld door Europese bruiklenen en een structurele samenwerking met het Rijksmuseum. In de regio werken we samen met bijzondere creatieve makers van lokale bodem. Veel scholen zijn ook aan de slag gegaan met activiteiten in het Limburgs Museum. De recent geopende tentoonstelling Feest! geeft een goed beeld van de kleurrijke samenleving van Limburg, op welke manier we met elkaar het leven vieren en hoe feesten en tradities in de loop der tijd veranderen. Die thema’s zijn juist nu relevant in een samenleving waarin er sterke behoefte is aan verbinding.

Samen bouwen aan het verhaal van Limburg

Ook de bezoekers voor het in maart gelanceerde Ons Limburgs Museum weten steeds beter de weg te vinden. Met name het thema Maasverhalen bleek zeer succesvol. Gedurende de zomer deelden honderden mensen hun verhalen en herinneringen met het museum. Samen met erfgoed-, culturele- en mediapartners bouwt het Limburgs Museum aan het collectieve geheugen van Limburg. Ook de online special Kerst in het water – 30 jaar later die deze week terugblikt op de overstromingen van 1993, kan rekenen op de nodige aandacht vanuit de bezoekers.