Limburgs Museum dicht, limburgsmuseum.nl open

Het gebouw van het Limburgs Museum is tot 19 november gesloten voor publiek, maar online blijft het museum geopend. Reeds geboekte kaarten blijven geldig; de gereserveerde tijdsloten kunnen worden omgeboekt naar een nieuwe dag en tijd.

Het Limburgs Museum volgt de maatregelen van het kabinet om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Tot 19 november blijven de museumdeuren gesloten. Dat betekent onder andere dat de bij het jonge publiek zo geliefde doe-tentoonstelling SuperSint (het voormalige Pakhuis van Sinterklaas) niet door kan gaan. Althans, niet in het gebouw.

Online
Want online is het Limburgs Museum actiever dan ooit. Naast de verhalen en video’s over de vaste collectie zal ook SuperSint nu online een plek krijgen met activiteiten over de legendes rond Sinterklaas. Bovendien zullen de geplande workshops Tracing Your Roots, waarin 25 Limburgse millennials op zoek gaan naar hun Indische of Molukse wortels, in digitale vorm plaatsvinden. De resultaten van die workshops gaan de basis vormen voor de nieuwe tentoonstelling Van Daar & Van Hier.

Van Daar & Van Hier
Van Daar & Van Hier laat zien dat de dekolonisatie van Nederlands-Indië het leven van jonge Limburgers vandaag nog steeds beïnvloedt. Lang was het moeilijk om over dat koloniale verleden te praten. Binnen families met een Indische of Molukse achtergrond werd er gezwegen, vanuit de overheid was er weinig aandacht en musea vertelden vaak een te eenzijdig verhaal.

Van Daar & Van Hier probeert dat nu, 75 jaar na de Onafhankelijkheidsoorlog, anders te doen. Door niet zelf het verhaal te vertellen, maar samen met de mensen over wie het gaat.

De expositie opent, als de coronamaatregelen dat toestaan, op 11 december.

Reeds geboekte tijdsloten omboeken? Dat kan door te mailen naar info@limburgsmuseum.nl of te bellen met 077-3522112.