Vieren doen we zo

Gehele schooljaar
Gehele schooljaar
Scroll

Inhoud les

We starten deze vrolijke museumles Vieren doen we zo in het museumtheater. Samen ontdekken we welke feesten we allemaal al kennen. Ook merken we dat er verschillen zijn in hoe iedereen een feest viert. Op speelse manier volgt een vraag-leergesprek waarbij er gebruik wordt gemaakt van de Visible Thinking in the Museum (VTM) methode. Dit is een flexibele structuur voor het verkennen en bespreken van een grote verscheidenheid aan collectie, waarin de betrokkenheid en het observatie vermogen van leerlingen centraal staat.

Vervolgens gaan de leerlingen in kleine groepjes (4 à 5 leerlingen) samen met hun begeleider op onderzoek naar kalenderfeesten en levensloopfeesten in de tentoonstelling. Ze ontdekken onder andere het geboortefeest, een bruiloft, carnaval en de ramadan.

Onderbouw

Voor leerlingen van de onderbouw zijn er bij ieder feestpunt passende doe-activiteiten waarbij de kinderen kennismaken met de feesten en oefenen met verschillende vaardigheden zoals meten, vergelijken, woordenschat en sorteren.

We sluiten de les af met een creatieve workshop in ons eigen atelier.

Midden- en Bovenbouw

De leerlingen gaan op ontdekkingstocht door de tentoonstelling en leren het verschil tussen levensloop- en kalenderfeesten. Wanneer vieren we dit, welke tradities en rituelen horen hierbij? En misschien wel de belangrijkste vraag: waaróm vieren we dit?

Om antwoorden op bovenstaande vragen te vinden, gebruiken de leerlingen objecten en informatie uit de tentoonstelling.

We sluiten de les af met een creatieve workshop in ons eigen atelier.

Doelstellingen
We sluiten aan op de doelstellingen van burgerschap, zoals leren omgaan met verschillen, cultuur, geloof en opvattingen, ontwikkelen van respect en empathie.
Leren over levensloopfeesten en kalenderfeesten die we vieren in Limburg.
Spelenderwijs kennismaken met collectie in het museum.
Oefenen van vaardigheden zoals woordenschat, meten, creativiteit en empathie.
Voor wie
Groep 1 t/m 8
Onze programma’s zijn afgestemd op onder- midden- of bovenbouw, hierbij houden we rekening met de behoeften van de doelgroep en de belevingswereld van de kinderen. *Deze les is in overleg eventueel ook mogelijk voor het speciaal onderwijs. De tentoonstelling is prikkelgevoelig (kleuren, geluiden, bewegende beelden), neem daarom even contact op met educatie dan stemmen we graag af op de behoefte van uw groep.
Wanneer
Gehele schooljaar, dinsdag t/m vrijdag 9:15 - 17:00 uur
Duur
120 minuten
Kosten
€ 4,- per leerling, € 50,- per museumles (max. 1 klas per museumles; begeleiders zijn gratis)
Lunchruimte beschikbaar
Neem een moment om samen te lunchen tijdens jullie museumbezoek. Scholen kunnen een 'lunch halfuurtje' boeken: een rustige, overdekte ruimte waar leerlingen en begeleiders hun zelf meegebrachte lunch kunnen eten. Er worden geen consumpties aangeboden. Let op: deze ruimte is uitsluitend op reservering beschikbaar en bedoeld voor scholen die deelnemen aan een onderwijsprogramma van het Limburgs Museum.
Bijzonderheden
Maximaal 27 leerlingen per klas (meer leerlingen in overleg)
Leerlingen werken in groepjes
Begeleiding van ouders en leraren is verplicht
Groep 1 t/m 6: minimaal 1 begeleider per groepje van max. 5 leerlingen
Groep 7 en 8: minimaal 1 begeleider per 10 leerlingen
Begeleiders hebben een actieve rol in het ondersteunen van de leerlingen als ze in groepjes werken.
Tijdens reguliere openingstijden van het museum is de tentoonstelling ook toegankelijk voor reguliere bezoekers.
Voor of na de museumles kun je ook gebruikmaken van het Atelier om samen met de kinderen te lunchen. Voor slechts € 25,- staat de ruimte een half uur tot je beschikking zodat de groep zijn eigen meegebrachte lunch kan opeten. De kosten zijn inclusief ranja voor de kinderen en een kan koffie/thee voor de begeleiders. Let op: eten en drinken tijdens een museumbezoek is alleen mogelijk met een gereserveerd lunch halfuurtje.
Meer info?
reserveringen@limburgsmuseum.nl
+310773522112