Inhoud les
We starten deze vrolijke museumles Vieren doen we zo in het museumtheater. Samen ontdekken we welke feesten we allemaal al kennen. Ook merken we dat er verschillen zijn in hoe iedereen een feest viert. Op speelse manier volgt een vraag-leergesprek waarbij er gebruik wordt gemaakt van de Visible Thinking in the Museum (VTM) methode. Dit is een flexibele structuur voor het verkennen en bespreken van een grote verscheidenheid aan collectie, waarin de betrokkenheid en het observatie vermogen van leerlingen centraal staat.
Vervolgens gaan de leerlingen in kleine groepjes (4 à 5 leerlingen) samen met hun begeleider op onderzoek naar kalenderfeesten en levensloopfeesten in de tentoonstelling. Ze ontdekken onder andere het geboortefeest, een bruiloft, carnaval en de ramadan.
Onderbouw
Voor leerlingen van de onderbouw zijn er bij ieder feestpunt passende doe-activiteiten waarbij de kinderen kennismaken met de feesten en oefenen met verschillende vaardigheden zoals meten, vergelijken, woordenschat en sorteren.
We sluiten de les af met een creatieve workshop in ons eigen atelier.
Midden- en Bovenbouw
De leerlingen gaan op ontdekkingstocht door de tentoonstelling en leren het verschil tussen levensloop- en kalenderfeesten. Wanneer vieren we dit, welke tradities en rituelen horen hierbij? En misschien wel de belangrijkste vraag: waaróm vieren we dit?
Om antwoorden op bovenstaande vragen te vinden, gebruiken de leerlingen objecten en informatie uit de tentoonstelling.
We sluiten de les af met een creatieve workshop in ons eigen atelier.