Inhoud les
De leerlingen worden bij de entreebalie ontvangen en starten de les door goed om zich heen te kijken. Aan de hand van vragen als ‘Hoe ziet het museum er van binnen eigenlijk uit?’ en ‘Wat is er te zien?’ bespreken we wat er allemaal in een museum gebeurd.
Daarna gaan de leerlingen in onze vaste tentoonstelling Van neanderthaler tot stedeling in combinatie met de actuele wisseltentoonstelling óf de vaste tentoonstelling Feest! op ontdekkingstocht naar verschillende vormen van kunst. Bijvoorbeeld: bouwkunst, versiering op steen of aardewerk, schilderijen en kunstvormen als beeld en dans.
Bij elk onderdeel volgt een korte verwerking door middel van een doe-opdracht of een vraag-leergesprek waarbij er gebruik wordt gemaakt van de Visible Thinking in the Museum (VTM) methode. Dit is een flexibele structuur voor het verkennen en bespreken van een grote verscheidenheid aan collectie, waarin de betrokkenheid en observatie van leerlingen centraal staat.
De les eindigt met een verwerkingsworkshop in ons Atelier, waarbij de leerlingen op een creatieve manier de les afsluiten.