Wereld Alzheimer Dag: Ook Maastricht valt voor ‘Onvergetelijk Limburgs Museumtafel’: Geslaagde pilot en vrolijke gezichten in Maastricht UMC+

De Onvergetelijk Limburgs Museumtafel was afgelopen maandag voor het eerst in Maastricht. Na VieCuri in Venlo en het Laurentius Ziekenhuis in Roermond, kiest nu ook Maastricht UMC+ voor samenwerking met het Limburgs Museum. De Museumtafel is een groot aanraakscherm in de vorm van een tafel waarmee deelnemers objecten uit de museumcollectie van alle kanten kunnen bekijken en ervaren. De eerste Maastrichtse ‘rondleiding’ vond maandag 18 september plaats in het MUMC+, enkele dagen voor Wereld Alzheimer Dag. De pilot is mede mogelijk gemaakt door Alzheimer Centrum Limburg.

Geheugenproblematiek
De Onvergetelijk-rondleiding is met name bedoeld voor mensen met geheugenproblematiek. Een speciaal opgeleide rondleider haalt met vragen en zintuigelijke prikkels herinneringen van de deelnemers naar boven. Zo ontstaan rond de tafel waardevolle gesprekken. “De vrolijke gezichten die je dan ziet, daar doen we het voor,” zegt directeur Bert Mennings van het Limburgs Museum. “Ons doel is onze verhalen met álle Limburgers te delen, ook de Limburgers die misschien niet meer naar ons gebouw in Venlo kunnen komen. Mensen in zorginstellingen, bijvoorbeeld. Maar ook voor mensen met dementie die nog thuis wonen of in het ziekenhuis wachten op een plek om te worden opgenomen. Daarom zijn we zo trots op de nieuwe samenwerking met UMC+ in Maastricht. We waarderen het enorm dat we dankzij deze samenwerking nu ook in Zuid-Limburg van betekenis kunnen zijn, want het Limburgs Museum is het museum van heel Limburg.”

Heel Limburg
Sinds de succesvolle introductie vijf jaar geleden genoten al vele duizenden cliënten van Limburgse verzorgingshuizen, zorginstellingen en ziekenhuizen van de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel. Bij die honderden rondleidingen waren ook begeleiders van de instellingen aanwezig. Hun enthousiasme is veelzeggend: de tafel levert ‘magische momenten’ op, zeggen zij. “Wij noemen het ‘geluksmomentjes’,” vult museumdirecteur Mennings aan. “Mensen met dementie zitten gezellig met elkaar rond onze tafel, en dan zien ze bijvoorbeeld tien objecten uit onze collectie. Er is muziek, er is bewegend beeld, er zijn de vragen van de getrainde rondleider, en al die prikkels samen zorgen ervoor dat er herinneringen naar boven komen.”

Positieve ervaringen
Zowel Maastricht UMC+ als Alzheimer Centrum Limburg en de deelnemers van de pilot kijken terug op een succesvolle bijeenkomst: “Het was een erg geslaagde middag. Heel leuk ook om de positieve reacties van de mensen met dementie te zien,“ aldus Dr. Rosalie van Knippenberg. “We hebben genoten en zouden heel graag hier vaker aan deel willen nemen,” zegt mantelzorger Sabine.

De museumtafel reserveren
Maak zelf kennis met de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel. Reserveren, inclusief rondleider, via: reserveringen@limburgsmuseum.nl. De Onvergetelijk Limburgs Museumtafel wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Limburg.

Persfoto: v.l.n.r.: Dr. Rosalie van Knippenberg (Maastricht UMC+, Alzheimer Centrum Limburg), Hanneke Pollen (deelnemer), Jacqueline Bonekamp (Limburgs Museum), Sabine Slijpen (mantelzorger), Ellyan van Duurling (rondleider Limburgs Museum). Foto: Joey Roberts.