Succes 'Museumtafels' dankzij crowdfunders

De ‘Onvergetelijk Limburgs Museumtafel’ is dankzij ruim 150 donateurs nu al een groot succes. Met de €39.551,- die de crowdfundactie vorig jaar opleverde, zijn inmiddels drie extra belevenistafels aangeschaft, zes extra ‘rondleiders’ opgeleid, 45 rondleidingen gegeven en hebben ruim 360 Limburgers met geheugenproblematiek al genoten van een duik in de Limburgse geschiedenis en hun eigen verleden. “Op deze manier herinneringen ophalen, dat geeft onze bewoners een warm gevoel,” zegt een medewerker van een zorginstelling over de Museumtafel.

Geheugenproblematiek
Met de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel kun je een virtuele duik nemen in de collectie van het Limburgs Museum. Dit grote, digitale aanraakscherm is een uitkomst voor mensen die niet meer in staat zijn naar het museumgebouw toe te komen. De tafel is met name bedoeld voor mensen met geheugenproblematiek. Een speciaal opgeleide rondleider van het museum zorgt er met ondersteunende vragen en zintuigelijke prikkels voor dat verhalen en herinneringen naar boven komen. Zo ontstaan waardevolle gesprekken.

Crowdfunding
De opbrengst van de crowdfundactie heeft er onder meer voor gezorgd dat er speciale edities voor Midden- en Zuid-Limburg zijn ontwikkeld. Zorginstellingen uit heel Limburg kunnen nu een rondleiding boeken; de rondleider komt dan met de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel naar de instelling toe. “Zo is het Limburgs Museum er ook echt voor iedere Limburger,” zegt directeur Bert Mennings. “En mede dankzij de crowdfunding kunnen we elke instelling een gratis rondleiding bieden. Daar hebben dus nu al 45 locaties gebruik van gemaakt, en de boekingen stromen nog altijd binnen.”

Gratis museumtafel boeken
Het aanbod van een gratis rondleiding voor elke Limburgse zorginstelling geldt tot eind dit jaar. Reserveringen of vragen over de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel zijn welkom via reserveringen@limburgsmuseum.nl of 077 3522112.

Foto: Anne Jannes Photography