'Onvergetelijk Limburgs Museumtafel' komt naar je toe

Het Limburgs Museum komt dit jaar als eerste museum in Nederland naar zorginstellingen toe om een Onvergetelijk-rondleiding te geven.

Dat gebeurt met de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel, een draagbare digitale tafel waarmee je museumobjecten van alle kanten kunt bekijken en ervaren. Een succesvolle crowdfundactie zorgde ervoor dat het Limburgs Museum deze tafels kon aanschaffen en op maat kon maken met speciale edities voor Midden- en Zuid-Limburg. Limburgse zorginstellingen mogen zich vanaf nu bij het museum melden voor een gratis Onvergetelijk-rondleiding op locatie.

Geheugenproblematiek
De Onvergetelijk-rondleiding is met name bedoeld voor mensen met geheugenproblematiek. Een speciaal opgeleide gespreksleider van het museum zorgt er met ondersteunende vragen, beeld- en geluidsfragmenten en zintuiglijke prikkels bij de museumobjecten op de tafel voor dat verhalen en herinneringen naar boven komen. Er ontstaan waardevolle gesprekken. Dat is een uitkomst voor mensen die niet meer in staat zijn naar het museum toe te komen. Op deze wijze biedt het Limburgs Museum bewoners plezier, herkenning én verbinding bij hen in huis.

Gespreksleiders gezocht
Op dit moment worden nog nieuwe gespreksleiders, met name woonachtig in Midden- en Zuid-Limburg gezocht, die na een training met de nieuwe Onvergetelijk Limburgs Museumtafel Limburgse zorginstellingen gaan bezoeken. De nieuwe tafels zijn mede aangeschaft dankzij de steun van meer dan 150 Limburgers, die samen 39.551 euro doneerden aan een crowdfundactie.

Zorginstellingen die een gratis Onvergetelijk-rondleiding willen boeken, kunnen zich melden bij reserveringen@limburgsmuseum.nl. Vrijwilligers die als gespreksleider zo’n digitale rondleiding ter plekke willen begeleiden, zijn welkom via v.vanslooten@limburgsmuseum.nl.

Kijk voor het de profielschets van deze gespreksleiders hier.