Nieuwe 'Onvergetelijk Limburgs Museumtafels' voor rondleiding op locatie bij zorginstellingen

Op vrijdag 28 mei is een splinternieuwe ‘Onvergetelijk Limburgs Museumtafel’ in gebruik genomen door de bezoekers van de dagvoorziening van Cicero Zorggroep in wijksteunpunt De Linde in Klimmen. Deze belevenistafel biedt mensen op afstand een rondleiding door het Limburgs Museum. De allereerste digitale rondleiding werd bijgewoond door museumdirecteur Bert Mennings en D66-Statenlid Hans van Wageningen.

De nieuwe Onvergetelijk Limburgs Museumtafel is er gekomen dankzij een succesvolle crowdfundactie: ruim 150 donateurs brachten samen 39.551 euro bijeen. Daarvoor zijn nieuwe tafels aangeschaft, worden begeleiders opgeleid én zijn er speciale edities voor Midden- en Zuid-Limburg ontwikkeld.

Met het grote, digitale aanraakscherm kun je een virtuele duik nemen in de collectie van het Limburgs Museum. De Onvergetelijk Limburgs Museumtafel is een uitkomst voor mensen die niet meer in staat zijn naar het museumgebouw toe te komen en is met name bedoeld voor mensen met geheugenproblematiek. Een speciaal opgeleide gespreksleider van het museum zorgt er met ondersteunende vragen, geluid- en beeldfragmenten en andere zintuiglijke prikkels voor dat verhalen en herinneringen naar boven komen. Zo ontstaan er waardevolle gesprekken.

Dankzij de crowdfundactie starten binnenkort acht nieuwe gespreksleiders de training voor de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel onder leiding van Onvergetelijk-trainer Anita Liemburg. Eenmaal opgeleid gaan ze dit jaar met vijf museumtafels bewoners van zorginstellingen in heel Limburg onvergetelijke geluksmomenten bezorgen. Statenlid Hans van Wageningen: ‘Als de mens niet naar het museum kan… Komt het museum naar de mens! Bijzonder om te ervaren hoe het Limburgs Museum juist nu haar deuren gesloten zijn toch het Limburgse publiek een onvergetelijke ervaring kan bieden.’

Zorginstellingen die een gratis Onvergetelijk-rondleiding willen boeken, kunnen reserveren via deze link.

Foto: Anne Jannes Photography