Nieuwe expositie 'Limburgers in beeld'

Vanaf 2 april toont het Limburgs Museum een selectie uit zijn grote collectie portretten. Ze vormen een directe, persoonlijke brug naar mensen in andere tijden. Maar er scheelt ook iets aan de collectie. De geschilderde geportretteerden zijn meestal succesvolle, witte mannen van middelbare leeftijd. Het Limburgs Museum gebruikt de tentoonstelling Limburgers in beeld om met bezoekers in gesprek te gaan over de gaten in zijn verzameling.

Eenzijdig beeld
In Limburgers in beeld kijk je in de ogen van vijftig bisschoppen, politici, priesters, heiligen, succesvolle ondernemers en kunstenaars. Dat zijn de mensen die zich de afgelopen eeuwen door kunstenaars als Joep Nicolas en Charles Eyck lieten portretteren. Zij hadden het geld ervoor, en het aanzien. Kinderen, vrouwen en ouderen zie je veel minder. Net als boeren, ambachtslieden en arbeiders. Ook de grote portrettencollectie van het Limburgs Museum geeft wat dat betreft een beperkt beeld van ons verleden én heden.

Open je wereld
Het onderzoek naar de eigen collectie past bij de Museumweek (4 t/m 10 april). Die heeft dit jaar als thema: ‘Open je wereld’. Precies wat het Limburgs Museum, geholpen door bezoekers, met Limburgers in beeld hoopt te bereiken. “Ons museum wil de veelzijdigheid van Limburg en de Limburgers nog beter laten zien,” zegt programmamanager Marieke Koppelmans. “We willen ruimte geven aan Limburgers die onvoldoende zijn gezien en gehoord. De eerste stap is: tonen wat we wel hebben. En dan aan bezoekers vragen wat ze missen.”

Herken jij jezelf?
In Limburgers in beeld worden bezoekers geconfronteerd met vragen als: wanneer verdient iemand een plek in het Limburgs Museum? Herken jij jezelf in de collectie van het museum? Hoe denk jij dat we ervoor kunnen zorgen dat meer mensen zich herkennen in onze collectie?

Behalve geschilderde portretten laat Limburgers in beeld ook fotoportretten zien. Daarvan heeft het museum er zeker duizend. Omdat fotoportretten goedkoper waren om te laten maken, zie je in die verzameling al meer variatie. En nu iedereen een camera in zijn broekzak heeft, ontstaan er weer andere problemen: wiens portret ‘hoort’ er eigenlijk in een museum? Welke eisen stel je aan de maker van een portret? Als bezoeker krijg je daarom ook de kans om je eigen portret (of die van een bekende) te uploaden in de expositie.

Limburgers in beeld is van 2 april t/m 19 juni 2022 te zien.

Afbeelding: Hans van Norden (Bussum 1915–Amsterdam 2011), Groepsportret van kunstenaars op Kasteel Oost in Eijsden. Van links naar rechts: Piet Damsté, Nicolaas Wijnberg, Isabelle Kolthoff. Achter: Teun Roozenburg, Jopie Roosenburg, Nel van Norden, Hans van Norden, 1948. Limburgs Museum L09512.