Limburgse muziek in internationale expo in het Limburgs Museum: MUSIC!

Vrijwel iedereen heeft wel iets met muziek. Maar wat ís muziek eigenlijk? Waarom klinkt droevige muziek zo droevig? Wat heeft de oudste teruggevonden fluit van 36.000 jaar geleden te maken met de nieuwste beats van wereldberoemde DJ’s? Ontdek het zelf in MUSIC!. De succesvolle internationale doe-expo voor het hele gezin komt naar het Limburgs Museum. Inclusief een speciaal ontwikkelde bonus-expo over Limburgse muziek en identiteit. Van Jo Erens tot Blackbird en van vastelaovend tot blaasmuziek. MUSIC! is te bezoeken vanaf zaterdag 22 april. We trappen die dag af met een programma vol muzikale verrassingen en activiteiten voor de hele familie.

Experimenten
De reizende tentoonstelling MUSIC! staat vol experimenten, klanksculpturen en interactieve apparaten. Zo ervaren bezoekers van alle leeftijden hoe het is om midden in een symfonieorkest te zitten of zelf een popsong te maken. En hoe werkt muziek eigenlijk precies in je hersenen? “Het is werkelijk een feest om de tentoonstelling met het hele gezin te bezoeken,” zegt directeur Bert Mennings van het Limburgs Museum. “De reacties van bezoekers bij onze partnermusea in Nederland en Duitsland waren overweldigend. En het mooie is: je steekt er ook echt wat van op.”

Oet meziek kwaam Limburg
Bijzonder is dat MUSIC! nu wordt uitgebreid met een speciaal voor het Limburgs Museum ontwikkelde tentoonstelling over Limburgse muziek: Oet meziek kwaam Limburg. Die laat je ervaren hoe muziek heeft bijgedragen aan de identiteit van Limburg en haar inwoners en hoe die identiteit met de muziek de afgelopen zeventig jaar veranderd is.

Onderzoek naar Limburgse muziek
De troubadours van weleer, de oprichting van het Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer (LVK), het succes van de dialectpop, de rijke blaasmuziekcultuur: alles komt aan bod. “We hebben wetenschapper Jos Meuwissen onderzoek laten doen naar Limburgse muziek,” zegt directeur Mennings. “Op basis van zijn essay hebben we de tentoonstelling gebouwd. Met als vraag: komt onze Limburgse identiteit voort uit de muziek?”

Accordeon van Tren
Iconen uit de Limburgse muziek leiden je op videoschermen door de zalen. Henk Steijvers van de roemruchte Janse Bagge Bend bijvoorbeeld. Maar ook Blackbird, de zangeres uit Kessel die onlangs op billboards op Times Square in New York schitterde, is te zien en te horen. Naast foto’s en filmbeelden zijn er historische objecten te zien. Zoals de accordeon die Tren van Rowwen Hèze in 1992 op Pinkpop gebruikte, het hoedje van troubadour Joep Rademakers en de gouden platen van Carboon.

Partnermusea
MUSIC! is door het Limburgs Museum ontwikkeld in samenwerking met het Museon in Den Haag, de Landesmusea van Bonn en Braunschweig (D) en Northern Light Amsterdam. Aanleiding was het 250e geboortejaar van componist Ludwig von Beethoven. Met dit project laat het Limburgs Museum zien hoe je een grote, internationale tentoonstelling een regionaal gezicht kunt geven.

MUSIC! is te zien en beleven tot en met 3 september 2023.