Limburg viert 'Feest!': nieuwe familietentoonstelling

Vanaf 9 december is het altijd feest in het Limburgs Museum. De nieuwe interactieve familietentoonstelling Feest! – Limburg viert laat je voelen hoe Limburgers het leven vieren. Beleef waar onze feesten vandaan komen, waarom we ze vieren en met wie. En je ontdekt hoe de grensligging van Limburg het feestlandschap mee heeft gevormd. De tentoonstelling put uit de rijke collectie van het Limburgs Museum én uit bijdragen van verschillende Limburgse gemeenschappen. Schiet op bolletjes, dans in de silent disco of treed op op Pinkpop – het kan allemaal in de nieuwe permanente tentoonstelling Feest!.

Feest!
Een vader fluistert een vers uit de Koran in het oortje van zijn pasgeboren dochter. Een oma die suikerbonen uitdeelt vanwege haar eerste kleinzoon. Of toch beschuit met muisjes? In Feest! laten Limburgers van alle soorten en leeftijden zien hoe zij vieren. Wat we vieren, zegt iets over wie we zijn. Van schuttersfeest tot popfestivals: Feest! is van alle tijden.

Samen vieren
We vieren Feest! om belangrijke momenten in ons leven te markeren, een geboorte of een trouwerij. Feest! vier je ook om vriendschappen en familiebanden te versterken, om een gemeenschap te smeden. En met Feest! vier je je afkomst, je geloof of je vrijheid. Al die vormen krijgen een plek in de tentoonstelling. Je ervaart al doende waarin feestend Limburg afwijkt van de rest van de wereld, maar ook hoe de provincie steeds wereldser is geworden. ‘We betrekken alle inwoners van Limburg bij Feest!, zodat elke bezoeker zich straks in de tentoonstelling kan herkennen,’ zegt directeur Bert Mennings.

Bekende en onbekende tradities
In een ruimte vol spelelementen dans je over de festivalwei, sjoenkel je mee met vastelaovend en sta je stil bij grote levensgebeurtenissen. Zo ontdek je wat Limburg uniek maakt. En dat is niet alleen de bekende traditie van oorspronkelijk katholieke feesten. Integendeel: dat deze provincie van oudsher een smeltkroes van culturen is, wordt juist dankzij de grote verscheidenheid aan feesten duidelijk. Feest! is feestelijk leerzaam: interactieve spelelementen trekken je de geschiedenis in. Waar komen onze feesten vandaan, met wie vieren we ze en hoe zijn ze veranderd?

Van Boérebroélof tot silent disco
Bezoekers kunnen zich verkleden voor de Boérebroélof, hun eigen ramadan-lamp ontwerpen, met een buks op een boom vol bölkes schieten of lekker dansen in de silent disco. Er zijn interviews te zien met bijvoorbeeld Jan Smeets van Pinkpop en een echte Prins én Prinses carnaval, je kunt een quiz spelen of optreden op een festivalpodium. En voordat je naar huis gaat, steek je een kaarsje aan voor iemand van wie je het leven viert. Feest! geeft je genoeg om een hele dag bij stil te staan.

Jouw feestje
In de tentoonstelling ontdek je niet alleen de bekende Limburgse feesten, maar komen ook minder bekende feesten aan bod. Zo brengen we samen de rijke feestcultuur van onze provincie tot leven. We zijn dan ook op zoek naar de minder bekende feesten, die in jouw dorp of regio gevierd worden. Help je ons aan een compleet beeld van de feestcultuur? Stuur jouw feest in via deze link.

Feest! is vanaf 9 december permanent te bezoeken in het Limburgs Museum in Venlo. De tentoonstelling vormt de start van de nieuwe collectiepresentatie van het Limburgs Museum, die de komende jaren gefaseerd wordt gerealiseerd.

De tentoonstelling en bijbehorende educatieve projecten zijn onderdeel van Weet wat je viert, een samenwerking van twaalf culturele instellingen tot stand gekomen op initiatief van Museum Catharijneconvent. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door steun van de VriendenLoterij, de Jacques en Ellen Scheuten Foundation, VSBfonds en Museum Catharijneconvent.