Koning opent expositie 'De Zonnekoning en Oranje' in Limburgs Museum

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander opent op vrijdagmiddag 9 juni de expositie De Zonnekoning en Oranje – Slaags aan de Maas. Deze tentoonstelling is te zien van 10 juni t/m 7 januari in het Limburgs Museum in Venlo. De Zonnekoning en Oranje biedt een uniek perspectief op de decennialange strijd die de Franse koning Lodewijk XIV en de Oranjeprins Willem III voerden in de nasleep van het Rampjaar 1672, beginnend bij het Beleg van Maastricht 350 jaar geleden. De expositie toont unieke en nooit eerder in Nederland vertoonde kunstwerken en historische objecten. Deze zijn onder andere afkomstig uit internationale collecties als Châteaux de Versailles, Musée du Louvre, Rijksmuseum en uit de Koninklijke Verzamelingen.

Opening
Tijdens het openingsprogramma in het Limburgs Museum wordt door Mathieu Segers (historicus University College Maastricht) en Luc Panhuysen (Auteur Oranje tegen de Zonnekoning) dieper ingegaan op de historische context en het Limburgse perspectief op de strijd tussen beide historische figuren. Koning Willem-Alexander opent vervolgens de tentoonstelling. Conservatoren van het Limburgs Museum en andere experts geven een toelichting in de expositie. Afsluitend spreekt Koning Willem-Alexander met betrokkenen over de tentoonstelling, het Onvergetelijk Limburgs Museum programma voor zorginstellingen en het recent gelanceerde online platform Ons Limburgs Museum.

Over de tentoonstelling
Eeuwige roem, dat was wat Zonnekoning Lodewijk XIV hoopte te bereiken met de inname van Maastricht in 1673. De machtige vestingstad wilde hij hoogstpersoonlijk veroveren. De inname van Maastricht staat prominent afgebeeld op het plafond van de Spiegelzaal. Het was zijn moment van glorie. Kort daarna probeerde ook de jonge Oranjeprins Willem III Maastricht in te nemen. Het is het begin van een decennialange rivaliteit. Over deze twee persoonlijke tegenstanders, en wat hun botsende ambities voor de inwoners van het Maasdal betekenden, gaat de tentoonstelling De Zonnekoning en Oranje – Slaags aan de Maas.

Nieuwe perspectieven
Het jaar 1672 staat in de Nederlandse geschiedenisboeken bekend als ‘Rampjaar’. In die nationale geschiedenis ontbraken lang verhalen uit de streek rond Maastricht, het huidige Limburg. De expositie De Zonnekoning en Oranje vertelt die verhalen nadrukkelijk wel. Nieuwe bronnen bieden nieuwe perspectieven. Zo werden de Franse troepen in het Maasdal niet door iedereen gezien als bezetters. Soms golden ze als bondgenoten, of zelfs bevrijders. De nieuwe verhalen maken invoelbaar wat oorlog voor hen betekende. De geschiedenis komt tot leven in De Zonnekoning en Oranje – Slaags aan de Maas.

Afbeelding: Caspar Netscher, Portret van Willem III, ca. 1680-1684, olieverf op doek, 96,5 x 80 cm. Rijksmuseum, Amsterdam.