Gouden koets komt aan bij het Limburgs Museum

Op 3 oktober opent in het Limburgs Museum de tentoonstelling ‘De vergeten prinsessen van Thorn’. Een van de topstukken uit de tentoonstelling is een 18de-eeuwse gouden koets. Deze praalkoets in Lodewijk XV-stijl is vandaag vanuit het Koninklijk Museum voor Kunst & Geschiedenis in Brussel aangekomen in het Limburgs Museum.

De koets is zo groot dat hij in delen vervoerd moest worden. Pas in de tentoonstelling zelf is deze in elkaar gezet. In de tentoonstelling illustreert de koets het verhaal van Johan-Philips graaf van Merode.

Sinds Thorn Thorn is, heeft men nooit iets gelijkaardigs gezien, van alle kanten zijn de toeschouwers toegestroomd.

Dit schrijft een medewerker van de graaf wanneer er in 1721 twee koetsen in Thorn arriveren om de aanstaande bruid van de graaf op te halen, de 29 jaar jongere Charlotte prinses van Nassau-Hadamar. Zij is op dat moment stiftdame in Thorn. De koetsen van de graaf komen uit Brussel en Wenen en blinken van het goud. Zelfs de spijkers ervan zijn verguld. De koetsen zijn voor die gelegenheid opnieuw beschilderd met het wapen van de graaf en hadden één doel: indruk maken op de dames van hoge adel in Thorn.

De koetsen van de graaf zijn verloren gegaan, maar er zijn nog wel enkele van deze 18e-eeuwse praalkoetsen bewaard gebleven zoals het exemplaar uit Brussel dat vanaf 3 oktober te zien zal zijn in het Limburgs Museum.

Over de tentoonstelling
Vanaf 3 oktober 2021 toont het Limburgs Museum het onbekende verhaal van De vergeten prinsessen van Thorn. ‘Het witte stadje’ Thorn lag in de achttiende eeuw in het Duitse Rijk en vormde zelfs een ministaatje. In dit stift zwaaiden prinsessen en gravinnen eeuwenlang de scepter. De tentoonstelling volgt het leven van een aantal van deze prinsessen en geeft een unieke inkijk in het leven van de Europese adel in de achttiende eeuw. Een leven met een voor die tijd grote vrijheid en vol pracht en praal, maar ook een leven in een gouden kooi. De vergeten prinsessen van Thorn, met bruiklenen uit meer dan vijftig internationale topmusea, is te zien van 3 oktober 2021 t/m 3 april 2022.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door de Provincie Limburg, het Blockbusterfonds, de BankGiro Loterij, de Turing Foundation en het Prins Bernhard Cultuurfonds.