Twee gezichten van een rivier

Machtige Maas: Muze. Moordenaar

Was te zien: 8 juli t/m 18 september 2022

Let op: deze tentoonstelling is niet meer te bezichtigen.

Bekijk hier ons tentoonstellingsarchief.

Machtige Maas laat twee gezichten van de rivier de Maas zien: muze en moordenaar. In samenwerking met kunstenaars vertelt gastcurator Servé Hermans, artistiek leider bij Toneelgroep Maastricht, hoe een rivier zowel een bron van inspiratie als problematiek kan zijn. Dompel je onder in poëtische maar ook akelige verhalen van de Maas.

Locatie:
Vrije Academie, Amsterdam
Entree gratis
Ma t/m zon: 10.00 – 17.00 uur

Muze
Al eeuwenlang inspireert de Maas als muze kunstenaars uit Limburg en daarbuiten. Zo ook filmmaker Rob Hodselmans, geboren en getogen in Belfeld, een dorpje aan de Maas. Zijn film toont beelden van zijn 85-jarige vader en zijn 8-jarige dochter, zwemmend in de rivier die voor de filmmaker als een levensader voelt.

Moordenaar
Maar de Maas heeft ook een andere kant. Die van industriële rivier, vervuild met gif en afval. Dit jaar vonden wetenschappers voor het eerst plastic in het bloed van de mens. Langs de Maas alleen al werd er vorig jaar bijna 240.000 kilo afval opgeruimd. Daarvan bestond ruim 96% uit plastic. Met zijn installatie gemaakt van langs de Maas gevonden plastic voorwerpen, laat kunstenaar Tim Scheffer zien hoe de mens van onze rivieren een moordenaar van de natuur maakt.

Machtige Maas in Amsterdam
Van eind 2020 tot de zomer van 2021 vond in het Limburgs Museum de tentoonstelling Machtige Maas plaats. Op uitnodiging van de Vrije Academie reist een deel van deze tentoonstelling deze zomer naar Amsterdam naar hun grachtenpand aan de Herengracht 368.

Limburgs Museum op Locatie
Het Limburgs Museum wil ook buiten de muren van het museum en over de provinciegrenzen heen mensen inspireren met verhalen van Limburg. Hiertoe ontwikkelen we, veelal met Limburgers samen, tentoonstellingen op locatie. Zo ook Machtige Maas, een samenwerking met de Vrije Academie en Toneelgroep Maastricht.

In de pers

De Maas mondt voor even uit in de grachten. In de tentoonstelling Machtige Maas: Muze. Moordenaar in Huis Vasari van de Vrije Academie wil theatermaker Servé Hermans Amsterdammers hun relatie met het water opnieuw laten ontdekken.
Het Parool, lees artikel

De Maas vormt al eeuwenlang een inspiratiebron voor kunstenaars. Deze tentoonstelling laat zien dat de kabbelende rivier ook een grillige dame kan zijn. De rivier is nooit hetzelfde, zei Jules Deelder ooit over zijn gedicht Aan de Maas. In Huis Vasari in Amsterdam zijn nu twee kunstwerken te zien die de verschillende kanten van de Maas benadrukken.
– Trouw, lees artikel

In samenwerking met: