Topstuk uit VS naar Limburgs Museum

Op 3 oktober opent in het Limburgs Museum in Venlo de tentoonstelling ‘De vergeten prinsessen van Thorn’. In deze tentoonstelling is een unieke bruikleen te zien uit het David Owsley Museum of Art in Amerika. Het gaat om portret van Adélaïde markiezin de Caumont La Force geschilderd door de Franse kunstenaar François Hubert Drouais (1727-1775). Dit schilderij is voor het eerst in Nederland te zien. Zonder een bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds was dit niet mogelijk geweest.

‘Wij zijn enorm blij met de bruikleen van zo’n wonderschoon internationaal topstuk. De komst van dit portret is (mede) mogelijk gemaakt dankzij de bijzondere bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Heel mooi en dankbaar dat wij als museum dit samen met het Cultuurfonds hebben kunnen waarmaken’. Bert Mennings, directeur Limburgs Museum

Over het portret
Het portret van Adélaïde markiezin de Caumont La Force is een van de topstukken uit de tentoonstelling. Ze is hier afgebeeld terwijl ze aan het borduren is; een geliefde bezigheid voor vrouwen van hoge adel. Dat ze van hoge adel is zie je aan de prachtige robe die ze draagt. Vaak gemaakt van de duurste zijde en kant en voorzien van prachtig borduurwerk. De schilder van de portret, François Hubert Drouais (1727-1775) heeft dit bijzonder treffend in beeld gebracht. De robe lijkt van echte kant en niet van olieverf. Drouais was de beroemdste portretschilder aan het hof van Lodewijk XV. Hij schilderde veel portretten waaronder die van Franse koning zelf en van zijn laatste minnaressen Madame de Pompadour en Madame du Barry.

Over de tentoonstelling
Vanaf 3 oktober 2021 toont het Limburgs Museum het onbekende verhaal van De vergeten prinsessen van Thorn. ‘Het witte stadje’ Thorn lag in de achttiende eeuw in het Duitse Rijk en vormde zelfs een ministaatje. In dit stift zwaaiden prinsessen en gravinnen eeuwenlang de scepter. De tentoonstelling volgt het leven van een aantal van deze prinsessen en geeft een unieke inkijk in het leven van de Europese adel in de achttiende eeuw. Een leven met een voor die tijd grote vrijheid en vol pracht en praal, maar ook een leven in een gouden kooi. De vergeten prinsessen van Thorn is te zien t/m 3 april 2022.

Over het Prins Bernhard Cultuurfonds
Het Prins Bernhard Cultuurfonds brengt mensen, werelden en ideeën samen om cultuur en natuur te laten leven. Dankzij hun bijdragen, fondsen, expertise, beurzen, prijzen en opdrachten ontstaan nieuwe culturele initiatieven en wordt cultureel erfgoed behouden. Jaarlijks ondersteunt het Cultuurfonds ongeveer 4000 projecten op cultureel gebied op de terreinen van podiumkunsten, beeldende kunst, monumentenzorg, geschiedenis en letteren en natuurbehoud.

François Hubert Drouais Marquise de Caumont La Force, 1767 David Owsley Museum of Art, Ball State University, Muncie, Indiana, USA: E. Arthur Ball Collection, gift of the Ball Brothers Foundation, 1995.035.125