Romeinse familiedag in Limburgs Museum

Zondag 19 juni, op Vaderdag, vindt er in en rond het Limburgs Museum een Romeins spektakel plaats. In het park rondom het museum staat een tentenkamp met volledig uitgeruste Romeinse soldaten en paarden opgesteld. Binnen bezoek je de gloednieuwe tentoonstelling Oevers vol Romeinen, een archeologiemarkt en worden lezingen en workshops gegeven. Alle activiteiten zijn gratis.

Paardenspektakel
De interactieve familietentoonstelling Oevers vol Romeinen vormt op 19 juni het hart van de activiteiten. Vanwege de Nationale Archeologiedagen is het Limburgs Museum die dag gratis toegankelijk. En zijn er talloze workshops, lezingen, wandelingen en rondleidingen voor het hele gezin.

Een Romeinse legereenheid neemt het plein voor het museum over. Er staat een paardenspektakel gepland met Romeinse ruiters, je kunt er leren marcheren, weven en spinnen, je proeft Romeinse hapjes en honingwijn, maakt zelf een katapult of je laat op de ambachtenmarkt je haar tooien.

Spannende vondsten
Op een speciale archeologiemarkt in het museum ontdek je hoe archeologen tegenwoordig te werk gaan. Waar graven ze, wat graven ze op en hoe doen ze dat? Hoe worden die vondsten gerestaureerd en tentoongesteld?

Over de spannendste vondsten vertellen vooraanstaande archeologen in het Museumtheater. Zo komt Wim Dijkman praten over het beroemde paardengraf van Borgharen, neemt Henk Hiddink ons mee naar de gigantische Romeinse Villa Voerendaal en duikt Leo Verhart in het Vikingverleden van Swalmen.

Wandeling
Er zijn rondleidingen in het museum – natuurlijk door de nieuwe tentoonstelling Oevers vol Romeinen. Maar ook buiten het gebouw kun je aan de wandel gaan: er is een historische stadswandeling door Venlo beschikbaar.

Gratis
Het museum en alle activiteiten zijn op 19 juni van 11:00 tot 17:00 uur gratis toegankelijk. Meer activiteiten en informatie over aanvangstijden van demonstraties en lezingen vind je hier.