Primeur: Evert Thielen bezoekt Evert Thielen

De grote jubileumtentoonstelling ‘50 jaar Thielen – De ogen van de meester’ in het Limburgs Museum is klaar. Zaterdag 2 februari vindt de opening voor genodigden plaats. Kunstenaar Evert Thielen zelf mocht vandaag alvast, in het bijzijn van camera’s, als eerste zijn expositie bezoeken. En hij zag dat het goed was. Meer dan dat: hij was geëmotioneerd.

‘Het is alsof ik rondwandel in mijn eigen leven,’ zei de in Venlo geboren schilder. Wel 110 schilderijen en zijn complete oeuvre aan gigantische veelluiken zijn tot 5 mei in het Limburgs Museum te bewonderen. ‘Sommige werken heb ik al veertig jaar niet meer gezien. Je verkoopt ze, en dan ben je ze kwijt, dan gaan ze de wereld rond.’

Anderhalf jaar duurde de speurtocht van het Limburgs Museum om alle eigenaren te vinden en te overtuigen mee te werken aan deze overzichtstentoonstelling. Het resultaat overweldigt Thielen: ‘Ik vind het grandioos. Ik ben er stil van.’

De tekeningen die ten grondslag lagen aan al de schilderwerken zijn eveneens te zien, en wel in de paralleltentoonstelling ‘50 Jaar Thielen – Schetsen en tekeningen’. Die vindt plaats in Museum van Bommel van Dam, gevestigd in het monumentale voormalige Venlose postkantoor.

Vanaf zondag 3 februari is de dubbelexpositie geopend voor publiek. Kunstenaar Evert Thielen is die dag zelf vanaf 12:00 uur aanwezig in het Limburgs Museum, op zaal, om toelichting te geven bij zijn werk.