Herbeleef 2022 met de Zilveren Camera: Limburgs Museum toont 200 beste nieuwsfoto's

Stel dat je 2022 nog eens mocht bekijken, maar dan door de scherpste ogen van Nederland. Dat kan vanaf 8 april in het Limburgs Museum. Zilveren Camera toont de 200 beste nieuwsfoto’s van het afgelopen jaar. Van de oorlog in Oekraïne tot de droogte in Nederland, van Max Verstappen tot de wolf, en van dakloze asielzoekers tot boze boeren. Zilveren Camera biedt een vlijmscherpe blik op ons land en de wereld, en vooral op onze tijd. Een tentoonstelling vol beelden die je nooit meer zult vergeten.

Winnaar
Al sinds 1949 is de Zilveren Camera dé prijs voor fotojournalistiek in Nederland. En zoals elk jaar presenteert het Limburgs Museum een compleet overzicht van de beste inzendingen, inclusief de winnaars. Van wie Eddy van Wessel dit jaar de belangrijkste prijs won, de Zilveren Camera 2022, met zijn fotoserie Ruïnes voor de vrijheid. Die laat zien hoe tussen de kapotgeschoten huizen het leven in Oekraïne doorgaat. “Iedere foto slaat een nagel in je ziel,” zei de jury over de serie.

Limburg
Zilveren Camera maakt de wereld klein. Nieuws is internationaal, nationaal maar ook regionaal. Zo is Limburg te zien in de fotoserie van Sabine Joosten, geboren in Heer, over processies. En de Heerlense fotojournalist Bas Quaedvlieg neemt ons mee terug naar de indrukwekkende herdenkingsbijeenkomst van Gino, het Kerkraadse jongetje dat om het leven werd gebracht.

Het nú
“Wij willen niet alleen het verleden tonen,” zegt directeur Bert Mennings van het Limburgs Museum. “Wij vinden het belangrijk te laten zien hoe het nú is, en hoe de samenleving voortdurend verandert. In Limburg, maar altijd in samenhang met de grote wereld. Daarom past Zilveren Camera zo goed bij ons museum.”

Foto: 2e Prijs Nieuws & Documentair Internationaal Enkel – Ilvy Njiokiktjien– Oekraïne.