Nieuw archeologisch speerpunt in Swalmen

Een mobiele telefoon is vanaf 11 november genoeg om in het verre verleden van Swalmen te stappen. Dan wordt op de Naborchweg, vlakbij de eeuwenoude kasteelruïne Ouborg, een splinternieuw ‘Archeologisch Speerpunt’ onthuld. Dat is een landmark in de vorm van een speer. Voorbijgangers duiken met behulp van augmented reality in het rijke verleden van Swalmen. Het speerpunt maakt deel uit van een compleet nieuwe Archeo Route die Zuid- met Noord-Limburg verbindt. De feestelijke opening start om 11:45 uur in de nabijgelegen hoeve Genoenhof.

9000 jaar oude sporen
Sinds de aanleg van de A73 weten we dat Swalmen al bewoning kent sinds de steentijd. Toen werden bij Swalmen 9000 jaar oude menselijke sporen ontdekt. Andere vondsten wezen op latere bewoners: een grote hoeve moet rond het jaar 1000 eigendom zijn geweest van een heer of ridder. Daarop wijzen hoefijzers – die op het hoevecomplex zelf werden gesmeed – en botresten van paarden. Ook de contouren van een grote graanschuur zijn er teruggevonden. Zeker uniek zijn de stille getuigen van de rijke historie van Swalmen , zoals het Oudenhof en Nieuwenhof, die vandaag nog steeds zichtbaar zijn.

Vondsten
Het Limburgs Museum, Rijkswaterstaat, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, de Provincie Limburg, Limburg Marketing en verschillende gemeenten werken samen om dit soort archeologische verhalen toegankelijk te maken voor een breed publiek. Dat gebeurt dus op locatie via de tien nieuwe speerpunten (en de 59 al eerder geplaatste speerpunten). Je kijkt door je telefoon naar het de speerpunt waarmee je het verleden van die plek tot leven ziet en hoort komen. “De echte vondsten zijn te bekijken in het Limburgs Museum”, aldus Bert Mennings.

Eén verhaal
Het verschil met de 59 eerder geplaatste archeologische speerpunten is dat de tien nieuwe punten één samenhangend verhaal vertellen, namelijk dat van de Maas als levensader van Limburg. Die functie had de rivier al eeuwen voordat de provincie in zijn huidige vorm bestond. In de buurt van de Maas zijn de oudste sporen van mensachtigen gevonden, de eerste landbouwers van Nederland vestigden zich aan de Limburgse Maas en in de eeuwen daarna ontstonden daar machtige steden en dorpen zoals Swalmen.

Opening
Het speerpunt wordt geopend door gedeputeerde Geert Gabriëls en wethouder Ferdinand Pleyte. De openingsceremonie start in de wintertuin van de 14e eeuwse hoeve Genoenhof, ook wel Nieuwenhof genoemd. Tijdens de opening vertelt de gerenommeerde archeoloog Leo Verhart, die zelf in Swalmen woont, over de vondsten en de omgeving. Daarna volgt er bezoek uit het verleden: eeuwenoude boeren komen hun tienden betalen op de pachtboerderij. De opening wordt afgesloten met een lunch.