Vanaf 23 december in het Limburgs Museum: Meeslepende totaalervaring ‘Mergel’ brengt ode aan Limburg

Mergel, de onderdompelende video-installatie van Thomas Brand (Studio BRANDKRACHT), is vanaf 23 december te ervaren in het Limburgs Museum in Venlo. Mergel is een ode aan een bijzondere plek die de maker kent uit zijn jeugd: de Curfsgroeve in Zuid-Limburg.

Meeslepende totaalervaring
Maar Mergel is veel meer geworden dan dat alleen. Het is een donkere reis naar het hart van steen, naar de aderen van rotsen, naar het desolate en kleine leven daar. Wie Mergel ziet, zal het landschap in Zuid-Limburg nooit meer op dezelfde manier ervaren. Mysterieuze zwart-wit beelden, een spel van schaduwen en perspectief, en dat gecombineerd met een hallucinant sound design: Mergel is een meeslepende totaalervaring.

Jeugdherinneringen
Audiovisueel kunstenaar Thomas Brand (Studio BRANDKRACHT) maakte voor de eerste keer kennis met Limburg dankzij de bezoekjes aan zijn oom en tante in zijn jeugdjaren. Zij hadden in de buurt van de Curfsgroeve een boerderij. “Ik kom al mijn hele leven graag in Limburg en ga er af en toe een weekje heen om te wandelen en mijn hoofd de vrije loop te laten voor het bedenken van nieuwe projecten. Zo liep ik op een van die wandelingen langs de Curfsgroeve bij Berg en Terblijt. Ik werd direct geprikkeld en wist dat ik hier iets mee wilde doen”, aldus de regisseur in een interview met Limburg Film Office*.

Drieluik
Mergel is het tweede deel van het drieluik Kiemgrond. Een onderzoek naar verschillende, locatiegebonden werkvormen. Daarin laat Thomas Brand, van huis uit ook theatermaker, technieken uit locatietheater en film samenkomen in een interdisciplinair werkproces. Doel is een plek te vangen in een onderdompelende totaalervaring.

Mergel is tot en met 14 april 2024 te zien in het Limburgs Museum.

*Bron: limburgfilmoffice.nl/blog-thomas-brand-over-mergel