Limburgse archeologen kiezen winnaar Guillon-penning 2023 en Limburgse topvondst

In het Limburgs Museum is zaterdag 1 april tijdens de dertiende Limburgse Archeologie Dag de Guillon-penning uitgereikt aan Béatrice de Fraiture. Zij kreeg de tweejaarlijkse prijs als erkenning en waardering voor haar jarenlange inzet voor de Limburgse archeologie. De jury roemde haar organisatietalent en haar originaliteit in het bereiken van een breed publiek. De deelnemers aan de studiedag kozen als topvondst een Karolingische kussenfibula uit Asselt.

Béatrice de Fraiture werd opgeleid als klassiek archeologe en werkte na haar studie enige jaren bij het Allard Pierson Museum in Amsterdam. Ze voerde opgravingen uit in Griekenland, maar keerde terug naar Limburg. Vooral musea zouden profiteren van haar kwaliteiten om een breed publiek te interesseren voor archeologie. Dat deed ze door het maken van tentoonstellingen, het produceren van documentaires, het ontwikkelen van educatieve programma’s en het rondleiden van bezoekers, groot en klein.

Daarnaast was zij op organisatorisch terrein actief binnen het Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap en de Archeologische Vereniging Limburg. Als bestuurslid organiseerde ze studiereizen en was ze een van de drijvende krachten achter een breed programma om het publieksbereik te vergroten. De Limburgse archeologie heeft veel aan haar te danken en het is terecht dat zij daarvoor de Guillon-penning krijgt.