Grote tentoonstelling 'Oevers vol Romeinen'

Op 20 mei opent in het Limburgs Museum Oevers vol Romeinen. Deze grote tentoonstelling maakte het Limburgs Museum samen met het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Oevers vol Romeinen biedt een verrassende, nieuwe kijk op ons eigen Romeinse verleden. Voor het eerst wordt het verhaal van de bewoners van de Romeinse grensstreek samen met die van de bewoners van het Limburgse achterland verteld. Ook het resultaat van nieuw onderzoek naar de beroemde Romeinse Villa Voerendaal wordt gepresenteerd. Oevers vol Romeinen is zo opgebouwd dat zowel jeugdige bezoekers als echte kenners aan hun trekken komen.

Limes
Tweeduizend jaar geleden liep de grens van het Romeinse rijk dwars door Nederland. Die grens, de limes, moest worden bewaakt. Dat zorgde voor een ongekende levendigheid, zowel langs grensrivier de Rijn als langs de Maas. Het zou onze streken voorgoed veranderen. Sporen daarvan spreken nog altijd tot de verbeelding, laat Oevers vol Romeinen zien.
Niet alleen soldaten werkten en leefden aan die grens. Ook hun vrouwen, kinderen en bedienden woonden daar. Handelaren en ambachtslieden deden zaken met het leger, boeren verbouwden graan voor de troepen. De lokale bevolking en de Romeinse soldaten – vaak hulptroepen uit allerlei streken in Europa – leefden samen. Eigenlijk werden wij hier zelf een beetje Romeins.

Villa Voerendaal
Graan verbouwen voor de grenstroepen gebeurde in enorme boerenbedrijven: Romeinse villa’s. Die stonden vooral in Zuid-Limburg. Een van de grootste was Villa Voerendaal. Het Limburgs Museum liet een team van experts onderzoek doen naar die villa. Voor het eerst worden de resultaten daarvan in een grote tentoonstelling aan publiek getoond. Ondertussen blijven sommige vragen onbeantwoord: van wie was dat toch mysterieuze stenen hoofd dat vlak bij de villa gevonden is?

Wijnvat van Caligula
Elk object in de tentoonstelling vertelt een verhaal. Zo is een plank uit een wijnvat van tweeduizend jaar oud al bijzonder. Maar als je weet dat dat vat uit de voorraad stamt van keizer Caligula zelf, brengt dat de mensen van toen nog net iets dichterbij. Dat doen ook de eetborden waarin soldaten hun namen krasten. Of het speelgoed van hun kinderen: een houten zwaard en paardje. Ook het wereldberoemde ‘Haantje van Buchten’ is te zien, een prachtig beeldje dat een soldaat ooit aan de godin Arcanua schonk.

Belangrijk
In de derde eeuw na Christus raakte het Romeinse Rijk in verval. Dat veranderde ook het leven langs de limes en in het Limburgse achterland. Ook dat verhaal wordt in Oevers vol Romeinen getoond. “Samen met het Rijksmuseum van Oudheden kunnen we deze belangrijke periode uit onze geschiedenis op een spannende en mooie manier vertellen,” zegt directeur Bert Mennings van het Limburgs Museum. “Dat is niet alleen te danken aan onze rijke archeologische collectie, maar ook aan het onderzoek naar de Villa Voerendaal dat we de afgelopen jaren met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de Provincie Limburg hebben verricht.”

Afbeelding: Erfgoed Leiden en Omstreken