Giga-videoprojectie op plein voor Limburgs Museum

Een reusachtige videoprojectie op het plein voor het Limburgs Museum brengt vanaf 18 september de oude Limburgse glasschilderkunst tot leven. Op een zuil van veertien meter hoog en vier meter breed projecteert kunstenaar Arno Coenen een maand lang elke dag van zonsondergang tot middernacht twee indrukwekkende computeranimaties gebaseerd op de meer dan 10.000 gedigitaliseerde ontwerpen van de beroemde Roermondse glazeniersfamilie Frans Nicolas.

Met A Stage of Luminosity legt Arno Coenen verbanden tussen de 19e en 20e eeuwse beeldtaal van de glazeniers en die van de nieuwe media van de 21e eeuw. In de sprankelende animaties vol driedimensionale effecten en caleidoscopische patronen spelen licht en kleur de hoofdrol, maar in het gelaagde verhaal is ook plaats voor grote thema’s als geloof, hoop en liefde.

Basis voor het multimediale project zijn historische ontwerp- en werktekeningen van uit de periode 1855-1969, vooral voor kerkelijke glas-in-lood ramen. Het zijn tekeningen van de Roermondse glazenier Frans Nicolas en zijn zonen. Ze zijn door het Sociaal Historisch Centrum Limburg in opdracht van de gemeente Roermond gedigitaliseerd. Kunstenaar Arno Coenen bewerkte ze voor A Stage of Luminosity op verzoek van Viewmasters Projects, dat videokunsttentoonstellingen in de openbare ruimte organiseert.

A Stage of Luminosity duurt 18 minuten en wordt tussen 18 september en 19 oktober 2020 voortdurend vertoond, dagelijks van zonsondergang tot middernacht.

Het project in de openbare ruimte is gratis te bezoeken.

A Stage of Luminosity is het eerste project dat te zien zal zijn in het nieuw aan te leggen Museumkwartier aan de Keulsepoort in Venlo.

Achtergrond informatie

Arno Coenen
De werkwijze van Arno Coenen heeft raakvlakken met de glas-in-lood kunstenaars uit de 19de en 20ste eeuw. Zoals veel kunstenaars uit de vorige eeuwen opdrachten uitvoerden en voor (semi-) openbare ruimtes, zo werkt ook Coenen vaak in opdracht aan projecten in de publieke ruimtes. Net als vroeger, ook vaak ingebed in een architecturaal kader, spectaculair, decoratief en overdadig. In zijn eclectische werken (soms zelfs complete gesamtkunstwerken) maakt Arno Coenen krachtige koppelingen tussen ‘high culture’ en ‘low culture’, tussen ‘street art’ en de canon van de kunstgeschiedenis. Het ‘decoratieve’ en het ‘populaire’ zijn hierbij belangrijke stijlmiddelen. Door versmelting van de verschillende stijlmiddelen spreken de laagdrempelige, overdadige
kunstwerken zowel een breed als jong publiek aan. Van Coenen is ook het rotonde-kunstwerk Zwei Brüder von Venlo, op loopafstand van Het Limburgs Museum.

Viewmaster Projects
Viewmaster Projects organiseert sinds 2010 groots opgezette videokunsttentoonstellingen in de openbare ruimte. Vanaf 2016 worden ook projecten gerealiseerd waarin hedendaagse mediakunst gekoppeld wordt aan bijzondere, nog niet ontsloten archieven van het Limburgs culturele erfgoed. Het eerste cross-over project Life of Ornament (2016 > 2017 / Eiffelgebouw Maastricht), was een groot succes en bestond uit twee grote videowerken waarin drukdecor-archieven van de Maastrichtse aardewerkfabrieken tot leven kwamen op de gevels van de oude aardewerkfabriek.

De collectie ‘NV Glasschilderkunst F. Nicolas en zonen, sedert 1940 Max Weiss te Roermond’
A Stage of Luminosity wordt mogelijk gemaakt door: Provincie Limburg, Mondriaan Fonds, Limburgs Museum, Gemeente Venlo, SHCL, BPD Cultuurfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds Limburg, Gemeente Roermond, Cuypershuis, Roermond Glazeniersstad, Gemeente Maastricht, Musica Sacra, LSB groep.

Het plein voor het Limburgs Museum in Venlo is de laatste presentatie van A Stage of Luminosty, eerder was het project te zien op het Stationsplein Roermond en het Vrijthof in Maastricht.