Gastcurator Joost Welten onderscheiden met geschiedenisprijs

Joost Welten, gastcurator van de tentoonstelling ‘De vergeten prinsessen van Thorn’, krijgt morgen in Brussel de vijftiende Geschiedenisprijs ‘Huis van Arenberg’ uitgereikt. Hij wordt bekroond voor zijn studie naar de adellijke stiftdames van Thorn, een studie die behalve de tentoonstelling ook een boekwerk opleverde. “Origineel in aanpak, ruim van visie en toegankelijk voor een breder publiek”, aldus het comité dat de prijswinnaar aanwijst.

Familiearchief
De in Weert geboren historicus Joost Welten maakte voor zijn onderzoek naar de Thornse stiftdames gebruik van het archief van de adellijke familie Arenberg. Daarin vond hij brieven die de stiftdames zelf schreven. Deze en andere bevindingen vormden uiteindelijk de basis voor de tentoonstelling De vergeten prinsessen van Thorn, waarin bezoekers het leven volgen van een aantal van deze prinsessen.

Leven in gouden kooi
In de achttiende eeuw was Thorn een ministaatje in het Duitse Rijk, waarin prinsessen en gravinnen de scepter zwaaiden. Deze hoog-adellijke dames leefden in weelde en stonden 24/7 in de schijnwerpers. Een leven met een voor die tijd grote vrijheid en vol pracht en praal, maar ook een leven in een gouden kooi. De vergeten prinsessen van Thorn toont kunstwerken en objecten uit meer dan vijftig musea uit heel Europa en de VS. Het merendeel, van staatsieportretten tot prachtige jurken en juwelen, was nooit eerder te zien in Nederland.

Prijsuitreiking
De Geschiedenisprijs ‘Huis van Arenberg’ is een tweejaarlijkse prijs die toegekend wordt ter bevordering van de kennis van geschiedenis, cultuur en geestesleven van Europa. Aan de prijs is een geldbedrag van 1000 euro verbonden. De plechtige prijsuitreiking vindt woensdagavond plaats in het Brusselse Paleis der Academiën. De hertog van Arenberg zal bij de ceremonie aanwezig zijn.

De tentoonstelling De vergeten prinsessen van Thorn is nog tot en met 3 april te zien in het Limburgs Museum.