Evert Thielenplein geopend

In het bijzijn van kunstenaar Evert Thielen heeft de burgemeester van Venlo vanavond het ‘Evert Thielenplein’ geopend. Dat plein ligt voor het Limburgs Museum en vlakbij Museum van Bommel van Dam waar van 3 februari tot en met 5 mei de grote dubbeltentoonstelling 50 Jaar Thielen plaatsvindt.

Met een druk op de knop onthulde burgemeester Scholten vanavond het nieuwe straatnaambordje. Op het Evert Thielenplein is een 3D-straattekening geïnspireerd op een van Thielens werken gecreëerd. Bovendien hangt er een levensgrote versie van het werk Vergezicht. Naamgever Evert Thielen zei ‘trots en gelukkig’ te zijn. ‘Deze belangstelling voor mijn werken in mijn geboortestad is hartverwarmend.’

Thielen schildert realistisch. Hij is wereldwijd bekend vanwege zijn enorme veelluiken waar hij jarenlang aan werkt. Het Limburgs Museum toont al die veelluiken, in totaal zes gigantische werken. Daarnaast zijn er zo’n 115 kleinere schilderijen te zien.

Tegelijkertijd presenteert Museum van Bommel van Dam in de paralleltentoonstelling 50 Jaar Thielen: schetsen en tekeningen een selectie van 75 schetsen van de hand van Thielen, voorstudies voor zijn schilderijen. Bijzonder is dat deze expo te zien is in de toekomstige huisvesting van Museum van Bommel van Dam: het voormalige postkantoor aan de Keulsepoort in Venlo.

Tussen dat gebouw en het Limburgs Museum ligt sinds vanavond het Evert Thielenplein. De 3D-straattekening en de levensgrote replica van Vergezicht zijn voor alle passanten gratis te zien.