Eenmalige bijdrage van 400.000 euro van de Vriendenloterij

Nieuwe presentatie FEEST! is de start van 2e fase renovatie Limburgs Museum

Terwijl storm Eunice over Nederland raast, wordt er in het Limburgs Museum een feestje gevierd. Vandaag ontving directeur Bert Mennings een cheque ter waarde van 400.000 euro van de VriendenLoterij. Met deze eenmalige schenking kan het museum een nieuwe collectiepresentatie realiseren en werken aan een toekomstbestendig museum. “Een geweldig cadeau aan de vooravond van vastelaovend: het feest van Limburg.”, aldus Mennings.

Museum gereed voor 21e eeuw
De vernieuwing van de vaste collectiepresentatie is de volgende stap in de ontwikkeling van het Limburgs Museum. Voor een museum van de 21e eeuw is het noodzakelijk dat de vaste collectiepresentatie past bij een inclusieve en hedendaagse museumbeleving. Dat betekent ook een aanpassing van de fysieke infrastructuur van het museumgebouw. Zo realiseren we een museumgebouw dat toegankelijk, veilig en toekomstbestendig is. De familietentoonstelling FEEST! zal de eerste vernieuwing zijn in de vaste presentatie.

FEEST!
In de nieuwe tentoonstelling FEEST! ervaren jong en oud welke feesten er worden gevierd in Limburg. Feesten zijn onderdeel van de identiteit van een groep, gemeenschap of bevolking. En Limburg in het bijzonder kent een bijzondere feestcultuur. Maar wat vieren we nu precies in deze provincie? Waar komt dat vandaan? Wie viert wat? Met wie? En vooral ook: welke nieuwe feesten vieren we? De antwoorden op deze vragen ontdek je in de tentoonstelling FEEST!
FEEST! wordt mede mogelijk gemaakt door het VSB Fonds en Museum Catharijneconvent.

Van ós. Voor iedereen.
Verrassend én verfrissend. Eigenzinnig én prikkelend. Het Limburgs Museum laat mensen op een andere manier kijken. We brengen op originele en inspirerende wijze de bijzondere historie van Limburg tot leven. Met onze tentoonstellingen, events en verhalen dragen we bij aan maatschappelijk bewustzijn. Of je nu in Limburg geboren en getogen bent, of je van over de provinciegrens komt, het Limburgs Museum is er voor iedereen. Want de Limburgse geschiedenis maken we samen. Het Limburgs Museum. Van ós. Voor iedereen.

Bijna 134 miljoen euro voor culturele partners en goede doelen
De VriendenLoterij viert wat het leven mooi maakt: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Dankzij de 1,1 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2021 opgeteld een bedrag van bijna € 134 miljoen schenken aan 57 culturele partners en bijna 3500 goede doelen.

Foto: Roy Beusker Fotografie/Amy van Leiden