Drie bijzondere muntschatten eindelijk samen te zien in het Limburgs Museum

Het Limburgs Museum in Venlo heeft onlangs drie Keltische muntschatten verworven die een uniek verhaal vertellen over Limburg aan het begin van de Romeinse tijd. Het gaat om 31 zilveren munten uit Graetheide in de gemeente Sittard-Geleen, die het aannemelijk maken dat de Romeinse generaal Caesar écht een bezoek aan Limburg heeft gebracht.

Verhaal van Caesar
In de IJzertijd, de periode waaruit deze munten afkomstig zijn, leefden in Limburg de Eburonen, een Keltische stam. Zij stonden rond 50 voor Christus waarschijnlijk oog in oog met de bekende Romeinse generaal Caesar, die volgens zijn boek De Bello Gallico naar het huidige Limburg kwam om de Eburonen uit te moorden. Waar wetenschappers vroeger aannamen het om grootspraak ging, vertellen deze bijzondere muntschatten juist een verhaal dat hierbij aansluit. Het is bekend dat het begraven van waardevolle spullen te linken is aan perioden van crisis, zodat men ze later weer op kon graven als de kust veilig was. Twee andere Limburgse Keltische muntschatten, die van Amby en Echt, bevestigen samen met deze vondst uit Graetheide dat de Eburonen nooit meer de kans hebben gehad om hun kostbaarheden op te halen.

Geen 2, maar 3 schatten
De eerste twee muntschatten van Graetheide werden eind 2017 aangetroffen door 3 verschillende hobby-archeologen, ongeveer 500 meter uit elkaar. Naar aanleiding van deze vondst heeft de Vrije Universiteit van Amsterdam op dit veld archeologisch onderzoek uitgevoerd, waarbij er nog een aantal munten meer werden gevonden. De twee muntschatten zijn gepubliceerd [1] en begin 2019 al tijdelijk gepresenteerd in het Limburgs Museum.

Eind 2019 werd er door één van de drie hobby-archeologen nóg een bijzondere ontdekking gedaan, namelijk een derde muntschat op de Graetheide, ongeveer op 500 meter afstand van de andere twee muntschatten. Over de periode van aantal jaar werden hier in totaal 9 munten gevonden, die de theorie over Caesars’ bezoek aan Zuid-Limburg nog meer ondersteunen.

Limburgs Museum
Naar aanleiding van deze nieuwe vondst heeft het Limburgs Museum deze drie unieke muntschatten van Graetheide samengebracht en opgenomen in de collectie. De schatten zijn vanaf nu voor iedereen te zien in de vaste archeologie presentatie Van neanderthaler tot stedeling in het Limburgs Museum, naast de Keltische muntschat uit Echt, en andere Limburgse topstukken zoals de oudste archeologische Nederlandse vondsten uit Maastricht-Belvédère en het Haantje van Buchten.

[1] Heeren, S., Roymans, N., De Kort, J-W., & Van der Veen, V. (2020). Archeologisch onderzoek bij Graetheide, gemeente Sittard-Geleen. Twee schatvondsten met Keltische munten uit de 1ste eeuw voor Chr. en houtskoolmeilers uit de IJzertijd en Romeinse tijd. (Zuidnederlandse Archeologische Rapporten (ZAR); Vol. 82). VUhbs archeologie.

Foto: Graetheide III (excl. 1 munt). Collectie Limburgs Museum.