Bibi Beekman wint Archeologietalentprijs 2024
Archeologische talenten winnen prijs
Bibi Beekman is de winnaar van de Archeologietalentprijs en Roosje de Leeuwe van de W.A. van Es-prijs. De uitreiking vond plaats tijdens de Reuvensdagen in Den Haag.
Archeologietalent 2024
De Archeologietalentprijs 2024 is gewonnen door Bibi Beekman (32). Sinds 2019 is Bibi conservator archeologie van het Limburgs Museum. De winnaar laat op bijzondere wijze zien hoe je op een aanstekelijke manier historici en archeologen aan elkaar kunt koppelen. Op deze wijze wordt er een verdiepingsslag in kennis aangebracht. Ze weet goed de verbinding te leggen tussen verschillende groepen, zoals musea, amateurverenigingen en historische clubs. Hierdoor is ze erg zichtbaar als verbinder en heeft haar functie ingericht met het oog op de samenleving.
[De tekst gaat verder onder de foto]
Prijs
Bibi ontvangt als Archeologietalent een geldprijs van €3.000 en een bijzonder kunstwerk van kunstenaar Charmaine de Heij. Met het geldbedrag kan Bibi een eigen ontwikkeltraject invullen en kiezen voor een studiereis, opleiding of ander doel om haar carrière een stap verder te helpen. De twee andere finalisten ontvangen elk €1.500 voor een soortgelijk doel.
Jury en finalisten
Dit jaar bestond de jury uit:
- Jesper de Raad, winnaar Archeologietalent 2020, werkzaam bij de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant als regio archeoloog
- Mans Schepers, universitair docent archeobotanie en paleoecologie, Rijksuniversiteit Groningen
- Juke Dijkstra, senior KNA archeoloog bij ADC Archeoprojecten
- Chrystel Brandenburgh, senior adviseur archeologie Erfgoed Leiden en Omstreken
- Arjan de Zeeuw, directeur Kennis & Advies, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
We hadden nog twee geweldige finalisten:
- Kimberley Olijslager (29) weet haar inhoudelijk vakmanschap als archeoloog te combineren met haar kunstzinnig vakmanschap. De jury is onder de indruk van Kimberley’s vaardigheid om de inhoud op te halen bij de specialisten en hun input te verwerken in de illustraties die ze maakt. Hierdoor zijn haar illustraties neven aan het archeologisch onderzoek, wat toe een beter resultaat leidt.
- Simone Reuring (28) is een echte duizendpoot; als macrobotaniste is ze regelmatig ook als veldarcheoloog werkzaam, ziet kansen tot innovatie, begeleidt junioren, onderhoudt contact met het specialistische werkveld en organiseert met veel enthousiasme opendagen. De jury ziet in haar de potentie om zich in de breedte te ontwikkelen.
Bekijk de introductievideo’s van de drie finalisten via het YouTube kanaal van RCE en lees het Juryrapport Archeologietalentprijs 2024.
W.A. van Es-prijs 2024
Roosje de Leeuwe heeft de W.A. van Es-prijs gewonnen met haar proefschrift Before Temples. A study on the utilisation of Iron Age rectangular structures and related depositional practices in the Low Countries
.
Juryrapport
In het onderzoek van Roosje de Leeuwe benadert zij de vierhoekige IJzertijd structuren op een kritische wijze en biedt daarbij een vernieuwend perspectief op deze terreinen. Tegen een decennialange traditie in, stelt De Leeuwe de interpretatie van rechthoekige structuren in België en Nederland, die vaak als rituele locaties worden gezien, ter discussie. Haar unieke benadering van het onderzoek, waarbij ze bewust heeft gekozen om buiten de gebaande paden te lopen, laat zien dat we meer gedifferentieerd naar dergelijke structuren moeten kijken omdat verschillende interpretaties te geven zijn waarin de bestudeerde fenomenen niet als rituele ruimtes worden beschouwd. De jury is van mening dat haar proefschrift vernieuwende inzichten brengt in het archeologisch veld.
Prijs
De W.A. van Es-prijs is een stimuleringsprijs voor jong onderzoekstalent op het gebied van de Nederlandse archeologie. Aan de prijs, die jaarlijks tijdens de Reuvensdagen wordt uitgereikt, is een oorkonde verbonden en een geldbedrag van € 2.000 beschikbaar gesteld door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). De W.A. van Es-prijs wordt alternerend uitgereikt voor een proefschrift en een masterscriptie. Dit jaar gaat de prijs naar de beste masterscriptie van de afgelopen twee jaar.
Bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed