LANG LAEVE 'T LAEVE!

ECI cultuurfabriek

zaterdag 18 november 2023

De succesvolle theatervoorstelling uit 2022 keert terug

LANG LAEVE ‘T LAEVE!, de succesvolle muzikale theatervoorstelling uit 2022, keert eenmalig terug op zaterdag 18 november 2023 bij ECI cultuurfabriek in Roermond! Met oude filmbeelden, prachtige muziek, puntige dialectliedjes en een pakkend verhaal voeren de Limburgse muzikanten Frans Pollux, Ton Engels en Mike Roelofs je live mee langs sleutelmomenten in het Limburgse leven. Leidraad zijn unieke filmbeelden uit het rijke archief van het Limburgs Museum. Verteller Pollux, zanger Engels en toetsenist Roelofs voegen daar nieuwe lagen aan toe.

Oude beelden, nieuwe liedjes
Conservator Frank Holthuizen van het Limburgs Museum zocht in de filmcollecties naar beelden over het leven in Limburg. Singer-songwriter Ton Engels creëerde er gloednieuwe op maat gemaakte songs bij in zijn Pannings dialect. Frans Pollux schreef verbindende teksten die aan de oude filmfragmenten en recente journaalbeelden nieuwe betekenissen geven en pianist-componist Mike Roelofs maakte prachtige filmmuziek. In de songs van Engels passeert het leven op microniveau, en de snel veranderende wereld om ons heen krijgt woorden in de teksten van Pollux. De pakkende soundscapes van Roelofs brengen alles samen. De productie werd gemaakt voor het Limburg Film Festival 2022. Na goed ontvangen premièrevoorstellingen is LANG LAEVE ’T LAEVE! nu dus in Roermond te zien.

Historische film als voorprogramma
Als voorafje wordt een korte bedrijfsfilm uit 1953 vertoond van de Electro Chemische Industrie, de ECI. Waar nu cultuur wordt gemaakt, werd lange tijd stroom opgewekt uit het water van de Roer.

Limburgs Museum op Locatie
De voorstelling in ECI cultuurfabriek is een project van ‘Limburgs Museum op Locatie’. Aanvang: 20:00 uur. Duur programma: 70 minuten. De laatste tickets zijn te koop via www.ecicultuurfabriek.nl.