Onvergetelijk Limburgs Museumtafel

Ervaar het Limburgs Museum in een zorginstelling of ziekenhuis

Mensen met geheugenproblematiek prikkelen en verrijken. Dat is wat ons museum op locatie doet. Een onvergetelijke ervaring, een geluksmoment.

Prikkelen van zintuigen
In de rondleiding Onvergetelijk Limburgs Museum beleven mensen met een geheugenproblematiek de Limburgse geschiedenis. Soms kunnen zij niet meer naar het museum komen. Met de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel gaan we naar zorginstellingen toe om de zintuigen te prikkelen. Als eerste museum in Nederland.

Het draait om beleving
Beleving staat centraal bij de Museumtafel. Een gespreksleider van het museum praat met bewoners van zorginstellingen over 10 objecten uit onze collectie die te zien zijn op de Museumtafel. Geluid, beeld en zintuiglijke prikkels brengen de verhalen tot leven. Zo komen mooie herinneringen naar boven en ontstaan fijne gesprekken. Aan de Museumtafel worden nieuwe verhalen gemaakt.

Editie voor Noord-, Midden- en Zuid-Limburg
Om goed aan te sluiten bij de bewoners van de zorginstellingen, zijn er 3 edities gemaakt van de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel. Voor Noord-, Midden- en Zuid-Limburg. De Museumtafel is geschikt voor mensen met dementie en voor mensen met geheugenproblematiek binnen somatiek en geriatrie in zorginstellingen en ziekenhuizen.

Haal het museum in huis

• In 2021 en 2022 kunnen we dankzij vele gulle bijdragen aan onze crowdfundactie elke Limburgse zorginstelling een rondleiding gratis aanbieden.
  • Per groep kunnen maximaal 8 mensen deelnemen, dit is inclusief eventuele begeleiders.
  • De rondleiding duurt 1 uur.
  • Je kunt de rondleiding iedere dag van de week inplannen.
  • In januari 2023 is het Limburgs museum een proef gestart in ziekenhuis VieCuri. Eens per week komt een speciaal opgeleide vrijwilliger van het museum langs. Geriater Reka Csepan over de proef: “Ik ben ontzettend blij met dit initiatief. De activiteit is een verrijking op de medische zorg die we bieden aan de kwetsbare ouderen die zijn opgenomen. Het prikkelen van de mensen zorgt voor een beter dag- en nachtritme, het zorgt voor zingeving en draagt uiteindelijk bij aan een betere gezondheid en herstel van de patiënt. Patiënten en hun naasten zijn blij met de extra aandacht.”

Over de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel
De Onvergetelijk Museumtafel is een project van STUDIO i – platform voor inclusieve cultuur (een initiatief van het Van Abbemuseum en het Stedelijk Museum Amsterdam) in samenwerking met Onwijs. Financieel wordt het project ondersteund door Cultuurimpuls Venlo en onze crowdfunding, waaraan liefst 151 donateurs mee hebben gedaan, zoals Amendt Advocatuur en Stichting Vrienden van het Limburgs Museum. Onze dank is groot.