Inhoud les
We starten deze vrolijke les Kennismaken met feesten in het museumtheater. Samen zullen we ontdekken welke feesten we allemaal al kennen. Ook zullen we merken dat er verschillen zijn hoe ieder een feest viert. Er wordt al een tipje van de sluier opgelicht van de feesten die er op zaal te ontdekken zijn en zo wordt er uitleg gegeven wat we op zaal gaan doen. Op speelse manier volgt een vraag-leergesprek waarbij er gebruik wordt gemaakt van de Visible Thinking in the Museum (VTM) methode. Dit is een flexibele structuur voor het verkennen en bespreken van een grote verscheidenheid aan collectie, waarin de betrokkenheid en het observatie vermogen van leerlingen centraal staat.
Vervolgens gaan de leerlingen in kleine groepjes (4 à 5 leerlingen) samen met hun begeleider op onderzoek naar kalenderfeesten en levensloopfeesten in de tentoonstelling. Ze ontdekken onder andere het geboortefeest, een bruiloft, carnaval en de ramadan. Bij ieder feestpunt zijn passende doe-activiteiten waarbij de kinderen verschillende vaardigheden oefenen zoals bijvoorbeeld tellen, vergelijken, creativiteit, woordenschat en sorteren.
Bij ieder feestpunt verzamelen de leerlingen voorwerpen die aan het einde van de les nodig zijn voor de feestelijke afsluiting van de les. We vieren dan namelijk de verjaardag van onze museumbaby!