Inhoud les
In onze nieuwe vaste familietentoonstelling Feest! starten we deze vrolijke les door samen te kijken naar een kunstobject dat aansluit bij het feest wat op dat moment van het jaar actueel is. We kijken bijvoorbeeld naar een schilderij, foto, houtsnijwerk of aardewerk over Pasen, Carnaval, Kerstmis of Sint-Maarten. Op speelse manier volgt een vraag-leergesprek waarbij er gebruik wordt gemaakt van de Visible Thinking in the Museum (VTM) methode. Dit is een flexibele structuur voor het verkennen en bespreken van een grote verscheidenheid aan collectie, waarin de betrokkenheid en het observatie vermogen van leerlingen centraal staat.
Vervolgens gaan de leerlingen in kleine groepjes (4 à 5 leerlingen) samen met hun begeleider op onderzoek naar kalenderfeesten en levensloopfeesten in de tentoonstelling. Ze ontdekken onder andere het geboortefeest, een bruiloft, carnaval en de ramadan. Bij ieder feestpunt zijn passende doe-activiteiten waarbij de kinderen verschillende vaardigheden oefenen zoals bijvoorbeeld tellen, vergelijken, creativiteit, woordenschat en sorteren.
Bij ieder feestpunt verzamelen de leerlingen voorwerpen die aan het einde van de les nodig zijn voor de feestelijke afsluiting van de les. We vieren dan namelijk de verjaardag van onze museumbaby!