‘Bourgondiërs in Limburg’ ontrafelt de oorsprong van het bourgondische leven in Limburg
Limburgers staan bekend als ‘echte Bourgondiërs’; mensen die houden van goed tafelen, gezellig samenzijn, groots en lang feesten, het theater van het leven. Maar waar komen deze associaties vandaan en kloppen ze eigenlijk wel? Wie waren de Bourgondiërs, die in de 15e eeuw de macht uitoefenden? Wat zien we vandaag de dag nog terug van hun leefstijl? Aan de hand van prachtige objecten uit internationale musea, intrigerende verhalen en karakteristieke muziek geeft de nieuwe tentoonstelling Bourgondiërs in Limburg antwoord op deze vragen. Hiervoor dompelt het Limburgs Museum bezoekers onder in de late middeleeuwen. “Een razend interessante tijd”, vindt conservator Remco Beckers. “Politiek, economisch en cultureel vonden er ontwikkelingen plaats die een blijvende invloed hadden op de Limburgse geschiedenis en identiteit.’’ De bijzondere opzet met topstukken uit de collecties van onder meer het Louvre in Parijs, het Kunsthistorisches Museum in Wenen en de Gemäldegalerie in Berlijn, maken de tentoonstelling een van de culturele hoogtepunten van dit najaar. Bourgondiërs in Limburg is slechts vier maanden, van 4 oktober 2025 t/m 1 februari 2026, te zien in het Limburgs Museum in Venlo. De kaartverkoop is inmiddels gestart.
De Goede, de Stoute en de Rijke
De Bourgondiërs, die in de 15e eeuw de macht grepen in wat we nu Limburg noemen, hadden het in deze regio maar kort voor het zeggen. Maar in het zelfbeeld van de Limburger spelen ze nog steeds een rol. Bourgondiërs in Limburg vertelt het verhaal aan de hand van drie generaties Bourgondiërs: de hertogen Filips de Goede, Karel de Stoute en Maria de Rijke. Bezoekers worden ondergedompeld in het imponerende theater van Filips, de roekeloze machtshonger van zijn zoon Karel, en de rust en stabiliteit van diens dochter Maria. Maar bovenal beleven ze welke invloed de Bourgondiërs hebben gehad op het leven van gewone middeleeuwers – een invloed die ook nu nog zijn stempel drukt op de Limburgse identiteit.
Topstukken
Een rijkdom aan objecten uit internationale collecties maakt de tentoonstelling tot een visueel spektakel. Neem het portret van Karel de Stoute, naar Rogier van der Weyden. Het portret toont één van de hoofdpersonen van de tentoonstelling: de hertog die het Maasland het hardst probeerde te “bourgondiseren”. Tijdens zijn bewind (1467-1477) verenigde Karel wat we vandaag Limburg noemen voor het eerst – en met brute kracht –onder Bourgondische heerschappij. Vanuit het Louvre in Parijs komt een portret van Margaretha van York naar Venlo. Als derde echtgenote van Karel de Stoute werd ze stiefmoeder van zijn dochter Maria de Rijke en speelde een belangrijke rol aan het Bourgondische hof. Naast haar portret is ook haar schitterende kroon te bewonderen. Dat kroontje, bezet met edelstenen en haar naam in letters van émail, schonk Margaretha aan de Dom van Aken, waar het al 550 jaar wordt bewaard. Beide objecten waren nog nooit eerder te zien in Nederland.
Afbeeldingen: Filips de Goede. Naar Rogier van der Weyden, 16e eeuw. Musée de l’Hospice Comtesse, Lille © foto Frédéric Legoy – Ville de Lille / Karel de Stoute. Naar Rogier van der Weyden, 1440 – 1480. © foto Gemäldegalerie, Staatliche Museen in Berlijn Christoph Schmidt; Publiek Domein Mark 1 / Maria van Bourgondië, Niklas Reiser, ca 1500, Kunsthistorisches Museum Wien, Gemäldegalerie. © KHM-Museumsverband.
Dit project wordt (mede) mogelijk gemaakt door:
