De Kantharos van Stevensweert komt terug naar Limburg

Het is een van de topstukken uit Romeins Limburg: de kantharos van Stevensweert. De kantharos is een versierde zilveren drinkbeker van wel 2000 jaar oud. Speciaal voor een bijzondere tentoonstelling maakt hij tijdelijk een reis terug naar Limburg: de plek waar hij meer dan 80 jaar geleden opdook in de Maas. Je bekijkt het archeologisch topstuk vanaf 27 april 2024 in het Limburgs Museum in Venlo.

Een bijzondere reis
De kantharos van Stevensweert heeft in de afgelopen 2000 jaar een bijzondere reis afgelegd vanuit de Mediterrane wereld naar Limburg. Hoe de drinkbeker in de Romeinse tijd hier terecht is gekomen, weten we niet precies. Wat wel zeker is, is dat de beker toen al enorm kostbaar was. Hij kostte naar schatting ongeveer 10 keer het jaarsalaris van een gewone Romeinse soldaat. De eigenaar moet dus rijk zijn geweest en was mogelijk de eigenaar van een van de grote Romeinse villa’s in Limburg. Dit waren grootschalige boerenbedrijven die in het vruchtbare Limburg tot veel winst konden leiden. Maar waarom en hoe is zo’n waardevol object als de kantharos uiteindelijk in de Maas terecht gekomen?

Juridische strijd
Dat mysterie is niet het enige bijzondere aan de kantharos van Stevensweert. Misschien nog wel indrukwekkender, is wat de beker losmaakte toen hij begin jaren ’40 in Stevensweert van een baggermolen werd geplukt, na bijna 2000 jaar in vergetelheid in de Maas te hebben doorgebracht. De beker werd niet meteen herkend als een meesterwerk van Romeinse zilversmeedkunst en werd verkocht voor slechts 125 gulden – driemaal de zilverwaarde. Niet veel later bleek de beker 80 keer meer waard te zijn: 10.000 gulden. De verkopers probeerden via de rechtbank de koop ongedaan te maken, wat leidde tot een jarenlange juridische strijd waar pas in 1959 een eind aan kwam.

De kantharos van Stevensweert pronkt doorgaans in Het Valkhof Museum in Nijmegen, maar maakt tijdelijk een reis terug naar Limburg. Het topstuk is van 27 april 2024 tot en met 2 februari 2025 te bewonderen in het Limburgs Museum in Venlo, waar je wordt meegenomen in de bijzondere reis die het object heeft afgelegd.

Foto: collectie Valkhof Museum, bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed