De ogen van de meester

Scroll
Vandaag zijn wij geopend
van 11:00 tot 17:00.

Let op: deze tentoonstelling is niet meer te bezichtigen.

Bekijk hier ons tentoonstellingsarchief.

50 Jaar Thielen – De ogen van de meester in Limburgs Museum

Het Limburgs Museum en Museum van Bommel van Dam presenteren kunst die je overrompelt: gigantische schilderijen waar jarenlang aan is gewerkt. Het betreft het werk van Evert Thielen (1954) die ter ere van zijn 50-jarig kunstenaarsjubileum terugkeert naar zijn geboortestad Venlo. Nooit eerder was er zoveel werk van deze bekende en gewaardeerde kunstenaar op één plek te zien.

Je kunt er niet aan voorbij, aan de machtige veelluiken die Evert Thielen schildert, en waar hij letterlijk vele jaren aan werkt. Zijn complete oeuvre aan veelluiken, zes indrukwekkende giganten, is in de tentoonstelling 50 Jaar Thielen – De ogen van de meester in het Limburgs Museum te bewonderen. Daarnaast zorgen 115 (!) kleinere schilderwerken in die tentoonstelling voor een compleet beeld van het leven en werk van de productieve kunstenaar.

Dat Thielens kunst herkenbaar is, wordt vaak gezien als de sleutel tot zijn succes bij het grote publiek. Niettemin gaan er achter die eerste indruk talloze betekenislagen schuil. Zeer bijzonder is ook de werkwijze van Thielen, die haar oorsprong vindt in de technieken van de oude meesters. Hij onderzocht bijvoorbeeld jarenlang het eeuwenoude meesterwerk De aanbidding van het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck in Gent, en liet zich door hun werkwijze inspireren. Zo gebruikt Thielen meerdere lagen zelfgemaakte olieverf en tempera, die zorgen voor heldere, diepe kleuren. Met oude technieken de wereld van nu vangen, dat is wat Thielen doet.

De tentoonstelling biedt de unieke mogelijkheid om deze werkwijze van Thielen te bewonderen: aan zijn laatste veelluik werkt hij nog. Dat zal dus in een onvoltooide staat, en daarom slechts tijdelijk, te zien zijn in het Limburgs Museum.

De stand van de veelluiken wordt meerdere keren per dag veranderd, zodat alle voorstellingen van deze werken te bekijken zijn.

50 Jaar Thielen – Schetsen en tekeningen in Museum van Bommel van Dam

Tegelijkertijd presenteert Museum van Bommel van Dam in de paralleltentoonstelling 50 Jaar Thielen – Schetsen en tekeningen een selectie van 90 schetsen van de hand van Thielen, voorstudies voor zijn schilderijen. Bijzonder is dat deze parallelexpo met schetsen en tekeningen te zien is in de toekomstige huisvesting van Museum van Bommel van Dam: het voormalige postkantoor aan de Keulsepoort in Venlo. Dat monumentale gebouw wordt in 2020 verbouwd, maar voor de aannemer aan de slag gaat, kan het publiek er al in het oeuvre van Evert Thielen duiken.