Vakantietip

Scroll
Vandaag zijn wij geopend
van 11:00 tot 17:00.

Let op: deze tentoonstelling is niet meer te bezichtigen.

Bekijk hier ons tentoonstellingsarchief.

MUSIC!

Hoe componeer je een popsong? Welke videoclip past daarbij? Welke geluiden kunnen we horen? En wat doet muziek eigenlijk met onze hersenen? In de familietentoonstelling MUSIC! beleef je urenlang plezier met allerlei muzikale activiteiten. Dompel jezelf onder in een wereld vol klanken, pakkende teksten en legendarische danspasjes en ontdek of jij een echte karaoke-held bent.

Doe-stations

De geschiedenis en beleving van muziek staat centraal. Interactieve paviljoens nodigen jong en oud uit om samen naar muziek te luisteren, muziek te maken en muziek te voelen. Onderzoek spelenderwijs hoe muziek ons verbindt of hoe het ons misschien juist van elkaar onderscheidt. Ontdek ook hoe muziek deel uitmaakt van de Limburgse identiteit en wat voor een scala aan Limburgse muziek er te vinden is. MUSIC! gaat over zingen, muziek maken en erop dansen: van een middeleeuwse dans tot de Charleston en van MC Hammer in de jaren 90 tot de whip-dans. Een ervaring voor de hele familie!

Oet meziek kwaam Limburg

Speciaal voor het Limburgs Museum ontwikkelde wetenschapper Jos Meuwissen ‘Oet meziek kwaam Limburg’: een reis door de afgelopen 70 jaar, waarin je ervaart welke impact muziek heeft gehad op de identiteit van Limburg en haar inwoners. Iconen uit de Limburgse muziek leiden je op videoschermen door de zaal, zoals Henk Steijvers van de roemruchte Janse Bagge Bend en zangeres Blackbird uit Kessel, die onlangs op billboards op Times Square in New York schitterde. Van het Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer (LVK) tot de blaasmuziekcultuur: alles komt aan bod. Bewonder ook historische objecten, zoals de accordeon die Tren van Rowwen Hèze in 1992 op Pinkpop gebruikte en de gouden platen van Carboon.

Partners

De tentoonstelling is een internationaal samenwerkingsproject tussen het Braunschweigisches Landesmuseum, het LVR-LandesMuseum Bonn, het Museon Den Haag, het Limburgs Museum in Venlo en Bruns B.V. Bergeijk.

Oet meziek kwaam Limburg: Het succesverhaal van een volksmuzikale mythe

Voor de tentoonstelling MUSIC! deed Jos Meuwissen onderzoek naar de betekenis van volksmuziek bij de vormgeving van een Limburgse identiteit. Het resultaat hiervan is terug te lezen in zijn essay. Duik in het muzikale verhaal van Limburg en ontdek meer over de achtergronden van MUSIC!.