Limburg brengt Ode aan de Maas

In samenwerking met meerdere, wisselende partners organiseert NBTC Holland Marketing elk jaar een themajaar. In 2021 is dat ‘Ode aan het landschap’, waarin zeven partners meer kennis, aandacht en waardering willen genereren voor ‘ons eigen’ Nederlandse landschap.

Een heel jaar lang zijn er kunstprojecten, tentoonstellingen en excursies in de Achterhoek, Flevoland, Friesland, in de Hollandse Waterlinies, Limburg, Nationale Parken en Noord-Holland. In Limburg wordt een ode gebracht aan de Maas: de rivier die het leven van Limburgers al eeuwenlang vormt.

Limburg brengt een ode aan de Maas
Wie Limburg wil leren kennen, doet er goed aan om eerst bij Moeder Maas langs te gaan. Deze ongetemde rivière d’amour liet het, op weg naar de Noordzee, namelijk niet na om haar sporen letterlijk achter te laten in het Limburgse landschap. Gevormd door haar wulpse bewegingen ontstond zo een beeldschoon heuvellandschap dat uniek is voor Nederland. En nog altijd manifesteert de Maas zich als een lange ankerlijn waaraan de Limburgers zich stevig vasthouden, als een riviervolk met vele gezichten – zoals de Grensmaas, Zandmaas, Maasplassen, Maasduinen en de Maasvallei – maar wel met een en dezelfde taal. De taal van het bewegende water dat van het verleden naar het heden stroomt, en de mens onderweg meetrekt in een kolk van verhalen die dit jaar allemaal samenkomen in één groot verhaal: Ode aan de Maas.

Wie van zuid naar noord vaart, fietst of wandelt, reist door de tijd. Een reis die laat zien hoe de Limburgers leefden en leven met de Maas. Neem een plons in kunst en cultuur, dwaal door natuur en ga vooral hélemaal kopje onder in het Bourgondische leven waar Limburg een patent op heeft. Al deze facetten komen deze zomer samen in acht themaweekenden die op en rond de Maas worden georganiseerd. In ieder themaweekend neemt een ander deel van de Limburgse Maas het podium over.

Machtige Maas
In het Limburgs Museum ontdek je in de multidisciplinaire tentoonstelling Machtige Maas vier gezichten van de rivier: muze, monster, moordenaar en moeder. Een romantisch gezicht, ‘muze’, met prachtige geschilderde landschappen. Het gezicht van de overstromingen, ‘monster’. De Maas als ‘moordenaar’, met aandacht voor vervuiling. En ‘Moeder Maas’, omdat de Maas ook beschermt en bewaart.

Machtige Maas is verlengd t/m 29 augustus 2021. Lees meer over de tentoonstelling via deze link.

Ontdek hier alle Ode aan de Maas-activiteiten.

Ode aan het Landschap
Ode aan de Maas is een onderdeel van het themajaar van NBTC Holland Marketing 2021: Ode aan het Landschap. Wil je weten waar in Nederland je nog meer de prachtige Nederlandse landschappen kunt ontdekken? Bekijk de website van NBTC Holland Marketing hier.