Het Limburgs Museum is tijdens de zomervakantie ook op maandagen geopend.

Het museum is op maandag 8, 15, 22 en 29 juli en 5, 12 en 19 augustus 2019 extra geopend van 11.00-17.00 uur. Let op: het museum is maandag 26 augustus 2019 gesloten. Openingstijden en entreeprijzen?

Kunstverzamelaars over Evert Thielen: deel 2

6 mei 2019

Het werk van kunstenaar Evert Thielen is door verkoop verstrooid geraakt over Nederland en is voor onze tentoonstelling ’50 Jaar Thielen – De ogen van de meester’ voor het eerst op deze schaal weer samengebracht in Venlo. Maar wat drijft een verzamelaar tot het kopen van een werk van Thielen? In dit artikel licht André Korstanje toe waarom hij Thielen opdracht gaf tot het produceren van het schilderij ‘Fuga’.

Evert Thielen keert voor zijn jubileum terug naar zijn geboortegrond, waar zijn complete oeuvre aan veelluiken – zes indrukwekkende giganten – en nog eens 114 kleinere werken te zien zijn. Een van de schilderijen is in het bezit van André Korstanje uit Middelburg. Korstanje gaf Thielen opdracht voor het werk Fuga met Johann Sebastian Bach als inspiratiebron.

De opdrachtgever vertelt over de totstandkoming van dit bijzondere schilderij: 'Als amateurpianist ben ik erg onder de indruk van het werk van Bach. Met Evert Thielen, die ik via vrienden had leren kennen, kon ik het uren over hem hebben. En over Wagner, in wiens muziek Evert veel inspiratie vond. Wagner maakte stukken op basis van oude verhalen, zijn composities hebben verschillende dimensies, net als de kunstwerken van Evert Thielen. Evert was voor mij daarom de aangewezen persoon voor het verbeelden van de klankwereld van Bach. Dat idee ligt aan de basis van Fuga. Het is voor mij een heel persoonlijk werk en ik kijk er nog steeds met heel veel plezier naar. Onze hele voorkamer is erop afgestemd: de kleur van de muur, van de gordijnen – alles past bij het schilderij. Ik ga het dus zeker missen, maar vind het mooi dat ook andere mensen ervan kunnen genieten en dat Evert het zelf weer eens kan zien.'

De ogen van de meester
Het werk van Evert Thielen werd door verkoop verstrooid over Nederland en komt weer samen in Venlo. Een mooi moment, ook voor de kunstenaar zelf: 'Mijn werken zijn als een deel van mezelf, ze vertegenwoordigen verschillende fasen van mijn leven. Met mijn veelluiken, zoals De Schepping en Het Verlangen, ben ik jaren bezig geweest en ze betekenen veel voor me. Na verkoop zie ik het meeste van mijn werk niet meer, dus deze tentoonstelling wordt voor mij een prachtig weerzien. Het is goed dat de verschillende stukken met elkaar geconfronteerd worden. Dat alle zes mijn veelluiken er zijn, is uniek, ook voor mij. Alsof ik door de afgelopen vijftig jaar van mijn leven loop, zo stel ik het me voor.'

Thielens kunst is herkenbaar, realistisch en levensecht. Wie blijft kijken, ziet meer. Achter de eerste indruk gaan diepere lagen schuil die het verhaal complexer maken. Je krijgt een kijkje door de ogen van de meester, maar ook inzicht in zijn verbeelding en fantasie.

André Korstanje over het rijke en complexe beeldverhaal van Fuga: 'In het schilderij zitten veel verschillende elementen verwerkt uit het leven en de muziek van Bach. Door het raam zie je de Thomaskirche waar hij werkte, de kubussen met de muzieknoten staan voor de klanken die uit het raam de wereld inwaaien. Dat zijn trouwens echt de klanken van Bach, Evert heeft ze geschilderd op basis van een partituur die hij bij een muziekhandelaar op de kop had getikt. Dit schilderij is wel eens een allegorische verbeelding van klank genoemd en wat mij betreft dekt dat heel goed de lading. Ik vind het een briljant werk.'

Gevoel van vervreemding
Door zijn traditionele werkwijze en het gebruik van meerdere lagen olieverf en tempera doen zijn stukken denken aan werken van de oude meesters. Die klassieke uitstraling zorgt in combinatie met de moderne beelden voor een gevoel van vervreemding. Het is een bijzonder effect, dat pas echt indruk maakt als je voor een stuk staat, het licht met de kleuren speelt en het schilderij tot leven lijkt te komen.

Thielen: 'Hoe meer musea ik bezocht, hoe meer ik gefascineerd raakte door het kleurgebruik en het effect daarvan. Ik verdiepte me in de verf van toen en de volgorde van het aanbrengen. Ik begon zelf verf te maken, tempera, met ei en kleuren uit de natuur. Dat zijn piepkleine kristallen die de verf transparant maken, waardoor het licht er doorheen filtert. Moderne pigmenten zijn harder, het licht valt erop in plaats van erdoor. Dat is een heel ander effect. Door laag op laag transparante tempera te gebruiken, krijgen mijn werken een haast emaillen oppervlak, net zoals de historische werken waar ik zo van hou. Een warmte, een bourgondische kleurstelling, die in combinatie met onderwerpen van nu zorgt voor een intense spanning. Iets dat moeilijk in woorden te vatten is.'

Het is een van de redenen waarom André Korstanje juist Evert Thielen de opdracht gaf voor dit werk: 'Zijn techniek is geweldig. Kijk alleen al naar de beschaduwing op de piano! En alle details, zo precies. Het klopt gewoon. Ik heb er wel een beetje een dubbel gevoel bij dat het er straks niet meer hangt. We vervangen het tijdelijk met een ander werk, maar daarna komt Fuga zeker terug op de ereplek.'

Evert Thielen, Fuga. 2008. Tempera op paneel. 60 x 70 cm.