Het Limburgs Museum is tijdens de zomervakantie ook op maandagen geopend.

Het museum is op maandag 8, 15, 22 en 29 juli en 5, 12 en 19 augustus 2019 extra geopend van 11.00-17.00 uur. Let op: het museum is maandag 26 augustus 2019 gesloten. Openingstijden en entreeprijzen?

Kunstverzamelaars over Evert Thielen: deel 1

24 april 2019

Het werk van kunstenaar Evert Thielen is door verkoop verstrooid geraakt over Nederland en is voor onze overzichtstentoonstelling ’50 Jaar Thielen – De ogen van de meester’ voor het eerst op deze schaal weer samengebracht in Venlo. Maar wat drijft een verzamelaar tot het kopen van een werk van Thielen? In dit artikel licht Geert Kusters toe waarom hij het schilderij ‘Zelfportret’ niet aan zich voorbij kon laten gaan.

Evert Thielen keert voor zijn jubileum terug naar zijn geboortegrond, waar zijn complete oeuvre aan veelluiken – zes indrukwekkende giganten – en nog eens 114 kleinere werken te zien zijn. Het schilderij Zelfportret hoeft daarvoor niet ver te reizen, het is in het bezit van Geert Kusters en hangt in zijn woning in Venlo.

Hij vertelt over de eerste keer dat hij het stuk zag en prompt besloot het te kopen: 'Het werk van Thielen kende ik wel, maar ik had het nooit in het echt gezien. Dat veranderde op een tentoonstelling in Amstelveen en ik was meteen onder de indruk. De meeste schilderijen die werden geëxposeerd, waren in particulier bezit, maar er hing ook een nieuw stuk, Zelfportret. Een interessante naam, want het daadwerkelijke zelfportret neemt maar een heel klein gedeelte van het schilderij in beslag. Het hoofdbeeld is een vrouw die een portret van Evert Thielen vasthoudt. Ik vond het zo mooi dat ik het meteen heb gekocht. Dat is inmiddels bijna twintig jaar geleden en ik ben er nog steeds heel blij mee. Het hangt op een prominente plek in de woonkamer. De uitstraling van de vrouw is zo mooi, net als het licht en de kleuren. Als we gasten hebben blijven ze altijd even staan bij het schilderij, met name de vrouw heeft een bijzonder effect op mensen. Ik ga haar zeker missen!'

De ogen van de meester
Het werk van Evert Thielen werd door verkoop verstrooid over Nederland en komt weer samen in Venlo. Een mooi moment, ook voor de kunstenaar zelf: 'Mijn werken zijn als een deel van mezelf, ze vertegenwoordigen verschillende fasen van mijn leven. Met mijn veelluiken, zoals De Schepping en Het Verlangen, ben ik jaren bezig geweest en ze betekenen veel voor me. Na verkoop zie ik het meeste van mijn werk niet meer, dus deze tentoonstelling wordt voor mij een prachtig weerzien. Het is goed dat de verschillende stukken met elkaar geconfronteerd worden. Dat alle zes mijn veelluiken er zijn, is uniek, ook voor mij. Alsof ik door de afgelopen vijftig jaar van mijn leven loop, zo stel ik het me voor.'

Thielens kunst is herkenbaar, realistisch en levensecht. Wie blijft kijken, ziet meer. Achter de eerste indruk gaan diepere lagen schuil die het verhaal complexer maken. Je krijgt een kijkje door de ogen van de meester, maar ook inzicht in zijn verbeelding en fantasie.

Geert Kusters: 'Evert Thielen is anders dan andere kunstschilders. Neem nou de manier waarop hij schildert, met een stropdas om! En dan de tijd die hij besteedt aan een werk. Met de grotere stukken is hij jaren bezig. Daar is veel toewijding voor nodig. Daarom leen ik het zelfportret ook graag uit voor de overzichtstentoonstelling. Het blijft zijn werk, zijn schepping, en ik gun het hem en de bezoekers van het museum om ervan te genieten. Net zoals ik dat doe.' 

Gevoel van vervreemding
Door zijn traditionele werkwijze en het gebruik van meerdere lagen olieverf en tempera doen zijn stukken denken aan werken van de oude meesters. Die klassieke uitstraling zorgt in combinatie met de moderne beelden voor een gevoel van vervreemding. Het is een bijzonder effect, dat pas echt indruk maakt als je voor een stuk staat, het licht met de kleuren speelt en het schilderij tot leven lijkt te komen.

Thielen: 'Hoe meer musea ik bezocht, hoe meer ik gefascineerd raakte door het kleurgebruik en het effect daarvan. Ik verdiepte me in de verf van toen en de volgorde van het aanbrengen. Ik begon zelf verf te maken, tempera, met ei en kleuren uit de natuur. Dat zijn piepkleine kristallen die de verf transparant maken, waardoor het licht er doorheen filtert. Moderne pigmenten zijn harder, het licht valt erop in plaats van erdoor. Dat is een heel ander effect. Door laag op laag transparante tempera te gebruiken, krijgen mijn werken een haast emaillen oppervlak, net zoals de historische werken waar ik zo van hou. Een warmte, een bourgondische kleurstelling, die in combinatie met onderwerpen van nu zorgt voor een intense spanning. Iets dat moeilijk in woorden te vatten is.'

Het is een van de redenen waarom Geert Kusters zo onder de indruk is van het werk van Evert Thielen: 'Door het gebruik van die oude technieken en de minutieuze aandacht voor detail, komt de vrouw op het schilderij tot leven. Er valt wel een beetje een gat in onze woonkamer, ook al hangen we er tijdelijk een ander werk. Maar soms is gemis ook goed, dan is het extra fijn als ze weer terug is!'

Evert Thielen, Zelfportret. 2000. Tempera op paneel. 40 x 50 cm.