In de bus naar Polen

Drie kunstenaars doken in het leven van Noord-Limburgse arbeidsmigranten. Wat ze zagen, verwerkten ze in foto’s, film en audio. Ze presenteren hun werk van 21 december tot en met 13 maart in het MigratieLab in het Limburgs Museum.

De Poolse fotograaf Antoni Czarczyński, de Italiaanse fotograaf Sofia de Benedictis en de Nederlandse theater- en documentairemaker Naomi Steijger verdiepten zich de afgelopen weken in de arbeidsmigranten die Noord-Limburg bevolken. Zo stapte Naomi in de bus naar Warschau, een bus die elke dag vanaf station Venlo vertrekt, en sprak met reizende arbeidsmigranten.

Meeste arbeidsmigranten
Noord-Limburg kent de meeste arbeidsmigranten van de provincie Limburg, en hun aantal zal de komende jaren vermoedelijk groeien. Hoe worden zij onderdeel van de Limburgse gemeenschap? Hoe leven ze samen met de Noord-Limburgers? Daarover gaat MigratieLab, een werkplaats voor dialoog en onderzoek, én een tentoonstelling van erfgoed dat met arbeidsmigratie te maken hebben.

‘Niet bang zijn’
De historische tentoonstelling Niet bang zijneen ode aan de arbeidsmigranten en de Limburgers ten tijde van de mijnen in Zuid-Limburg (1900-1974) vormt de basis van MigratieLab. Vanuit die basis onderzoeken kunstenaars hoe het met arbeidsmigratie vandaag de dag is gesteld. De eerste resultaten van dat onderzoek zijn vanaf 20 december te zien in het Limburgs Museum.

Antoni Czarczyński
Een van die kunstenaars is Antoni Czarczyński (2000), sociaal documentaire fotograaf uit Warschau Polen. Met een serie foto’s vertelt Antoni, samen met de mensen die hij onderweg ontmoette, een verhaal over arbeidsmigratie. Hij richtte zich specifiek op de Poolse gemeenschap in Noord-Limburg. Hij verzamelde persoonlijke verhalen over leven, werk, angsten en dromen. Als aanvulling op de reeks beelden maakte hij een korte film waarin vakbondsvrouw Kim van Ekris (FNV) uitlegt hoe arbeidsmigratie werkt en welke problemen arbeidsmigranten in Nederland ervaren.

Sofia de Benedictis
Sofia de Benedictis (1991) is een freelance fotograaf uit Rome. Voor het MigratieLab onderzocht Sofia het complexe systeem rond arbeidsmigratie via spontane ontmoetingen met arbeidsmigranten in Nederland. Sofia, zelfmigrant, probeert zo ook haar eigen positie in dit land begrijpen.

Naomi Steijger
Naomi Steijger (1994) is theater- en documentairemaker. Voor het MigratieLab stapte ze op station Venlo op de bus naar Waschau. Samen met de mensen die ze onder andere in het klooster Bethanië ontmoette, reisde ze terug naar (hun) thuis. Die reis ving ze ineen poëtisch audioverslag.

MigratieLab is een initiatief van Museum Onderweg (voortgekomen uit Migratiemuseum Heerlen) in samenwerking met het Limburgs Museum. Het samenwerkingsproject maakt onderdeel uit van een meerjaren ambitie. Niet bang zijn was eerder te zien in het tijdelijke Migratiemuseum in Heerlen.

MigratieLab wordt mogelijk gemaakt door Limburgs Museum, VSBfonds, de Stichting DOEN/Bankgiro Loterijfonds. Met dank aan KABK Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag.

Foto: Sofia de Benedictis