Limburgs Museum heeft grootse verbouwingsplannen

Het Limburgs Museum in Venlo start in januari 2021 met de eerste fase van een meerjarige verbouwing. Het museum krijgt in 2021 een volledig nieuwe, beter toegankelijke entree. Het plein voor het museum – de Keulsepoort – wordt een park met een glooiende, groene helling. Bovendien gaat het oudste nog bewaard gebleven tankstation weer open voor publiek. In het American Petroleum Company tankstation uit 1933 opent op 1 juni 2021 een extra horecagelegenheid. Het Limburgs Museum blijft tijdens de verbouwing geopend voor het publiek.

Gastvrij
“De verbouwing maakt het museum nog gastvrijer”, zegt museumdirecteur Bert Mennings. “Onze entree wordt groener en ruimer. De routing naar onze ingang zal duidelijker en makkelijker begaanbaar zijn voor iedereen. De uitvoering van de eerste fase start in januari 2021. De komende jaren worden volgende stappen gezet om het museum duurzamer te maken, de tentoonstellingszalen te renoveren en de vaste collectiepresentaties te vernieuwen.”

Museumcafé
Het Museumcafé verhuist naar de benedenfoyer met een fraaie doorkijk naar het Julianapark. Op de plek van het huidige Museumcafé wordt een grote educatieve ruimte gerealiseerd voor workshops en museumlessen voor onderwijsinstellingen.

Tankstation
Een centrale rol in de verbouwingsplannen is gereserveerd voor het oudste nog bewaard gebleven tankstation van Nederland. Dit American Petroleum Company tankstation uit 1933, het visuele middelpunt van het nieuwe Museumkwartier, gaat eindelijk weer open voor publiek. Er wordt vanaf 1 juni 2021 een horecagelegenheid in gevestigd. Het tankstation is toegankelijk voor museumbezoekers én mensen die de binnenstad van Venlo bezoeken.

Jeanne Dekkers Architectuur
Het markante gebouw van het Limburgs Museum is in 2000 gerealiseerd door de Venlose architect Jeanne Dekkers. Jeanne Dekkers Architectuur heeft ook de plannen voor het nieuwe Limburgs Museum vormgegeven. Dekkers: “Door de verbouwing wordt de vitale positie van het Limburgs Museum in het Museumkwartier van Venlo opnieuw gedefinieerd.” De renovatie in 2021 wordt gerealiseerd door vier Limburgs bedrijven: Maasveste Berben Bouw, Unica, Energa en Keijsers Interiors.

Economische impuls
“De plannen van het Limburgs Museum geven een impuls aan het hele gebied,” voorspelt bestuursvoorzitter Monique Princen van MKB Limburg. En ook museumdirecteur Bert Mennings verwacht dat de aanstaande verbouwing een belangrijke stap is op weg naar een nieuw, bruisend en toegankelijk Museumkwartier, een aanwinst voor Venlo. “Ondernemers in de binnenstad hebben al eerder ervaren wat succesvolle tentoonstellingen in ons museum voor hen kunnen betekenen. Onze gasten combineren hun bezoek aan ons museum vaak met een bezoek aan de binnenstad. Het Limburgs Museum draagt met de realisatie van deze verbouwing en de publieks- en educatieactiviteiten steeds meer bij aan de economische en maatschappelijke waarde van de stad.”

De verbouwing wordt met steun van de Provincie Limburg gerealiseerd.

De verbouwing in het nieuws

Bert Mennings en Monique Princen zetten symbolisch de eerste schop in de grond

Impressie entreegebied (Jeanne Dekkers Architectuur)

Impressie tankstation (Jeanne Dekkers Architectuur)